Annons:
Etikettspårvagnar
Läst 34680 ggr
Maria
2010-04-01 15:07

Vagnsnummer och färger

I Göteborg så kallar de flesta äldre invånare vagnarna för färger istället för deras nummer. Färgerna som numret står i.

Exempelvis så går den blåe vagnen genom Majorna (trean). Den svarte vagnen (elvan) går till Saltholmen. Den gröne vagnen (fyran) går till Mölndal.

När jag var liten så tyckte jag det var väldigt förvirrande då alla vagnar faktiskt var blåaFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leffe
2010-04-01 15:36
#1

Det är ett rätt bra system egentligen. I Stockholm heter tunnelbanelinjerna röd linje och så vidare

Maria
2010-04-01 15:47
#2

Hur många linjer finns det i Stockholm?

I Göteborg har vi upp till nummer 13 på spårvagnarna, fast av någon anledning finns inte 12 vad jag vet. Konstigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Crest
2010-04-09 00:12
#3

#2 Vad jag vet har väl nummer 12 funnits, men tagits bort…? Och sen har man inte ändrat 13 till 12 eftersom det skulle bli förvirrande Flört .

Någon som kan alla? De jag vet är:

1=vit
2=
3=mörkblå
4=mörkgrön
5=röd
6=orange
7=brun
8=lila
9=ljusblå
10=ljusgrön
11=svart
13=nån sorts beige är det väl?

Kunde visst de flesta Glad, men kan inte komma på tvåan, någon som vet?

Tord
2010-04-09 02:34
#4

Det som i Stockholm kallas gröna linjen, blå linjen och röda linjen är egentligen tre linjenät, som går skilda åt på varsina spår. De korsar alltså inte varandra i plan och delar inte spår, men det finns förbindelsespår som inte används för normal trafik. Varje linjenät har flera linjer. Linjenätet gröna linjen är äldst, blå linjen är yngst. Mer om allt detta kan läsas i t ex Wikipedia.

Leffe
2010-04-09 03:01
#5

Om tunnelbanan och dess linjer kan du läsa om här på sajten också. Se här

Maria
2010-04-09 22:46
#6

#3 Tvåan är den "gule vagnen"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Crest
2010-04-09 23:17
#7

Ja just det Glad. Ser den inte så ofta, kanske därför jag inte kom ihåg Obestämd. Var går den nånstans?

Effie
2010-04-25 22:19
#8

Jag var tvungen att slå upp tvåan. När jag var liten gick den mellan Tynnered och någonstans på Hisingen, om jag inte minns fel. Men numera ändrar de ju linjerna mest hela tiden, tycker jag.

Den går numera Högsbotorp - Annedal - City - Krokslätt.

Vill minnas att de tog bort den ett tag också - men det blev för mycket protester.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Crest
2010-04-25 23:49
#9

Mm, just det. Precis, när jag var 3-5 år så gick sexan till Guldheden - Kortedala, men sen bytte de så att tian går till Guldheden istället.

Såg när en spårvagn ändrade siffra, och tolvan var typ vit, fast mer gulaktig, lite cremefärgad om jag minns rätt ;)

Effie
2010-04-26 00:05
#10

När jag var liten (60-tal, och även 70-tal) fanns dessa linjer och färger:

1) Den vite (fast det var vit siffra mot svart botten; kolla här). Mellan Högsbotorp och Vidkärr. Via Östra Hamngatan och Järntorget.

2) Den gule. Mellan Tynnered och Biskopsgården? Hisingen var en vit fläck på kartan för mig.

3) Den blåe. Mellan Kålltorp och Frölundaborg? Via Västra Hamngatan, Järntorget, Stigbergstorget, Karl Johansgatan. Göteborgs längsta spårvagnslinje, vill jag minnas.

4) Den gröne. Mellan Mölndals bro och Saltholmen. Via Korsvägen, Brunnsparken, Järntorget, Stigbergstorget, Bang. (som jag tyckte var så konstigt, tills jag fick veta att det betydde Bangatan).

5) Den röde. Mellan Torp och Länsmansgården.

7) Den brune. Mellan Sahlgrenska och Kortedala.

9) Minns jag inte att man talade om. Den var ljusblå, och gick väl från Järntorget utåt Saltholmen, har jag för mig.

6:an kom senare. Guldheden - Bergsjön? Orange.

8:an kom också senare. Den hade röd/grön nummerskylt först. Gick väl Angered - Drottningtorget.

10:an fanns en kort tid då. Den hade blå/gul nummerskylt, och jag undrar om den inte gick nattetid. Har inget minne av var den gick då. Kan inte minnas att jag någonsin åkte med den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
2010-04-26 08:50
#11

#10 Det hände något vid Wawrinskys plats med antingen var det 6an eller 10an som bytte nummer och gick vidare upp mot Guldheden.

Jag minns bara att något ändrades på denna hållplatsObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Crest
2010-04-26 17:37
#12

#10-11

Nu går ju 6:an Kortedala - Länsmansgården, och 10:an Guldheden - Biskopsgården. Så innan de bytte kanske det var 6:an till Kortedela - Guldheden och 10:an Biskopsgården - ?. Minns inte, var bara 4 år när de bytte.

Crest
2010-04-26 17:44
#13

Här hittade jag en sida om GBG:s spårvagnar, men kan ine hitta någonstans var 10:an och 6:an gick innan :(

Annons:
Maria
2010-04-26 17:46
#14

Vi får försöka klura ut det på annat sätt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2010-04-26 17:51
#15

Ni får slå ihop era kloka huvuden

Effie
2010-04-26 21:12
#16

Jag lyckades googla fram en sida om Långedragslinjen. Där står att linje 10 ersatte linje 4 och 9 kvällstid. Så den gick nog från Järntorget till Saltholmen i ett antal år. Sedan försvann den - i början av 80-talet? Och nu är det en helt annan linje.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ove-D
2013-05-24 23:23
#17

Spårvagnsnr 12 används av

Spårvägssällskapet Ringlinen

på Lisebergslinjen.

Effie
2013-05-25 11:09
#18

#12 Numera slingrar sig sexan runt större delen av staden: Kortedala - Skånegatan - Korsvägen - Chalmers - Sahlgrenska - Linneplatsen - Järntorget - Grönsakstorget - Nordstan - Hisingen. Det gäller att veta vad man gör när man går på den. Men det är ganska nyligen den börjat gå så - 2000-talet?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
2013-05-25 11:25
#19

#18 Haha, jag vet, det är en ren chanstagning att gå på 6:an😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Crest
2013-05-25 21:51
#20

#19 Haha ja, jag tycker alltid det känns som om det åker åt fel håll i förhållande till vart man ska!

Annons:
Upp till toppen
Annons: