Tjuvåkning
Oj, då. det verkar som om kontrollanterna och chaufförer i Göteborg tjuvåker på sin fritid.
Jag vet inte om man ska kalla detta för ett stort problem eller en tjänsteförmån
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Det där förekommer nog lite varstans inom kollektivtrafiken.

Jag tror heller inte det är så ovanligt och jag är osäker på om jag tycker att det är ett så stort problem i det stora hela
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag tycker gott att det kunde ses som en löneförmån.

Problemet var väl att en löneförmån ska beskattas, och kortet de har motsvarar ett värde som var mycket mycket högre än vad de kanke skulle ha köpt kort för (typ "regionen runt" i stället för "Göteborgs kommun")
Vad jag inte förstod (jag läste väl inte så noga) var vilka det var som fick detta kort, och varför. Det skulle inte gälla på fritiden, och inte på väg till och från jobbet - men jag har lite svårt att tänka mig att förarna behöver ha ett kort för att slippa betala resan när de kör. Och varför i så fall de skulle ha ett regionen-runt-kort.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Gammal tråd, aktuell rubrik fortfarande 2022.
Tjuvåkare kostar Västtrafik 200 miljoner varje år, men den verkliga summan kan vara betydligt större. Företeelsen verkar nu alltmer socialt accepterad i större kretsar.
Re:tired.
- Redigerat 2022-10-12, 12:50 av Fornöga

Men om kontrollen vore rigorös, så skulle de kanske inte köpt biljett likväl + att kontrollen kostar pengar. ---> Lokaltrafiken skulle likväl inte få in de pengarna och förlusten skulle blivit ännu större.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland