Annons:
Etikettspårvagnar
Läst 2541 ggr
Leffe
12/4/12, 2:07 AM

Kabelspårvagn

Kabelspårvagnen är en spårvagn utan egen framhjulsmekanism.

Kabelspårvagn

I stället för framdrivningsmekanism har spårvagnen en griparm som griper tag i en kabel som löper under gatan.

Många av oss har nog sett en kabelspårvagn på film. Ett vanligt förekommande scen på bion är ju när den rullar nerför en backe, men visste du att den första kabelspårvagnen rullade i London 1840.

Kabelspårvagn

_
Foto 1: Kabelspårvagn i San Francisco 2012. Fotograf John O'Neill. the GNU Free Documentation License, Version 1.2_
Foto 2: Kabelspårvagn i Melbourne 1905.
Källa: Svenska Wikipedia 2012-12-04

Annons:
Bettan
12/8/12, 12:40 AM
#1

Jo nog har man sett dem på film alltid.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Farwuq
12/8/12, 1:35 PM
#2

Tjusigt.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VeVeN
12/9/12, 8:39 PM
#3

Jag har faktiskt åkt med den i San Francisco, så de så! Cool En hel del år sen i och för sig. Var en upplevelse stt vid ändhållplatsens vändskiva se på när föraren vred på skivan helt med egen muskelkraft. Sen när vagnen skulle "startas" och föraren drog i den stora spaken som manövrerade gripanordnigen.

Man kan ju fråga sig vad poängen med deta ganska klumpiga system var.

San Francisco är ju rätt brant med alltför kraftiga stigningar för att klara det med konventionell spårdrift. Fast det naturliga sättet att fixa detta är ju kuggstång.

Det verkliga skälet är snarare att de ångmaskiner som fanns tillgängliga vid mitten av artonhundratalet hade så låg effekt i förhållande till sin vikt att det blev attraktivt att placera drivkällan utanför fordonet. Speciellt om man behövde högre uteffekter för att klara brantare backar.

Bettan
12/10/12, 7:33 AM
#4

Ja det verkar vara ett klumpigt system, men det verkar fungera.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Farwuq
12/10/12, 7:36 AM
#5

Undras hur det fungerar med vajrarna i korsningar och växlar.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bettan
12/10/12, 7:38 AM
#6

Tror inte det är några växlar utan det är den där manuella knuffhistorien i ändarna.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Farwuq
12/10/12, 7:51 AM
#7

Men…

I början, 3.33, 3:55, 4:46 och vid 5:02 tycker jag mig se något som liknar växlar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bettan
12/10/12, 8:09 AM
#8

Det har du rätt i. Det är väl någon manuell historia det också antagligen eller också ligger det som en korsningsfunktion. Alltså är fast och du kommer på ena eller andra sidan beroende på från volket håll man kommer ifrån.

Ha en bra dag

Sport iFokus

KPD
12/13/12, 2:52 PM
#9

#3 Kanske såg man det också redan då som en fördel att slippa röken och besväret att elda på vagnarna. Nu får man allt utrymme för passagerarna.

#7 I övergågsväxlarna mellan spåren antar jag att vagnarna måste rulla. Vagnen kommer ju då in i ett spår med motriktad vajer. Utan att veta gissar jag att dessa används, om det blir något hinder eller avstängning. Då skulle växeln kunna läggas till det andra spåret. Varje vagn släpper sedan kontakten med vajern före växlarna, rullar över och stannar. Sedan gör sig föraren redo att köra åt andra hållet.

Man kan jämföra med de övergångsväxlar som fanns på spårvägen i Stockholm och på tunnelbana 1 (gröna linjen). De var vända åt motsatt håll, så att man aldrig oavsiktligt skulle kunna komma över på högerspår. Däremot kunde man direkt köra tillbaka till normal trafikriktning. Det skulle inte fungera vid en kabelspårväg, eftersom man p.g.a. kabeln inte kan backa.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

VeVeN
12/13/12, 6:02 PM
#10

Man kan läsa om denna typ av framdrivning i denna wikiartikel.

En ångmaskin med tillräcklig effekt för att ta ett spårfordon uppför så branta backar hade, med tanke på hur ineffektiva dåtidens ångmaskiner var, förmodligen blivit enorm.

Denna ångmaskin borde haft fullt upp med att lyfta sin egen vikt, så det är tveksamt om den skulle orkat med passagerare.

Under den tid ångmaskiner var en betydande drivkälla, skedde det en kontinuerlig teknisk utveckling, så att man gradvis kunde få ut allt mer effekt per given maskinvolym och bränslemängd.

Upp till toppen
Annons: