
Dubbeldäckare i Stockholm
Nu har det gått drygt 45 år sedan högertrafikomläggningen. Det var efter det som dubbeldäckarna kom till Stockholm.
Den 3 september 1967 är en minnesvärd dag. Det var inte bara högertrafikomläggningen. Det var då spårvagnarna försvann från Stockholms innerstads gator. Det var då dubbeldäckarna kom till Stockholm för att ta en del av resenärerna som åkt spårvagn. Epoken med dubbeldäckare blev ganska kort. Den tog slut 1976.
I boken "Dubbeldäckare i Stockholm" beskriver Leif Stolt bussarna och linjerna samt hur det var att köra dubbeldäckare. Leif Stolt själv körde både spårvagn och buss i Stockholm. Boken är rikt illustrerad med huvudsakligen författarens egna färgbilder.
Ha en bra dag
Sport iFokus

Jag är en av dem som aldrig tyckte om att åka med dubbeldäckare

Om jag inte missminner mig, kom dubbeldäckarna några år tidigare. Jag vill minnas att H31 (bilden) byggdes om från vänstertrafikutförande. Dock levererades många dubbeldäckare 1967, då H33 (Büssing) och H35 (Leyland) tillkom.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Nu är ju dubbeldäckarna tillbaka Stockholm-Norrtälje och sedan Djurgårdsbussen