Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 1129 ggr
ElLobo
2/17/12, 11:47 AM

Busschaufförer struntar i viktiga hållplatsutrop

Hållplatsutropen fungerar inte på många av Dalarnas bussar. Häromkvällen hamnade Finn Hellman - nyinflyttad och blind - på fel hållplats.

– Det kan bli svåra konsekvenser, säger Annika Östling, Synskadades riksförbund.

Länk: Busschaufförer struntar i viktiga hållplatsutrop

Annons:
ElLobo
2/17/12, 11:47 AM
#1

Dalatrafik sätter press på bussföretaget

Utropen på bussarna fungerar allt sämre.

– Det är tragiskt att det gått så långt innan vi förstått hur allvarligt det är, säger Peter Östman vid Dalatrafik.

LänkDalatrafik sätter press på bussföretaget

ElLobo
2/17/12, 11:48 AM
#2

Bristerna är kostsamma för Nobina

Bussföretaget Nobina tvingas "böta" för att hållplatsutropen inte fungerar. Bristerna har kostat bolaget 224 000 kronor i november och 244 000 kronor i december.

LänkBristerna är kostsamma för Nobina

Leffe
2/17/12, 11:49 AM
#3

Det är ungefär som när färdtjänsttaxin släpper av sin blinde kund på helt fel gata. Det händer faktiskt

ElLobo
2/17/12, 11:53 AM
#4

Ja, det är konstigt att det ska vara så svårt att sköta jobbet. Speciellt färdtjänsten kan man höra rena skräckhistorier om.

[WOLF434]
2/22/12, 7:43 PM
#5

Ja, såklart i Dalarna. Flytta till Lund vetja. Här funkar de exellent! Är man stolt av Lund så är man:D

JoannaLi
3/14/12, 7:55 AM
#6

Här uppe i Skellefteå har vi då aldrig haft något sådant, vad jag kn minnas, och jag har åkt buss sedan jag var 2-3 någonting.

Det vore så himla praktiskt!

Annons:
ElLobo
3/17/12, 3:38 PM
#7

Hopp om utrop vid hållplatser

Hållplatsutrop ska finnas på Dalarnas alla 250 bussar. Men det brister - och bussföretaget har under senare tid fått "böta". Nu finns hopp om bättring.

Länk: Hopp om utrop vid hållplatser

ElLobo
8/3/12, 1:38 AM
#8

Synskadade sågar Gävleborgs lokaltrafik

Efter en två dagar lång protestaktion ger synskadade tummen ner till tillgängligheten på kollektivtrafiken i Gävleborg och Uppland.

Länk: Synskadade sågar Gävleborgs lokaltrafik

Leffe
8/4/12, 1:08 AM
#9

I Stockholm fungerar det för det mesta tror jag, men det sker med automatik. Däremot skulle detta inte fungera på bussen verkar det som föraren inte klarar av att ropa hållplatserna själv. Det kan kanske bero på att en förare kör tydligen flera olika linjer på sitt arbetspass

ElLobo
8/30/12, 3:33 PM
#10

Dalatrafik inför fungerande hållplatsupprop

I höst ska Dalatrafiks samtliga bussar i länet ha fungerande hållplatsupprop.

Länk: Dalatrafik inför fungerande hållplatsupprop

ElLobo
8/30/12, 3:33 PM
#11

Nu ska busshållplatserna höras

Automatiska utrop av hållplatser har hittills inte fungerat i Dalarna. Nu lovar Dalatrafik och bussbolaget Nobina bättring.

LänkNu ska busshållplatserna höras

Upp till toppen
Annons: