Annons:
Etikettbussar
Läst 1429 ggr
EvaG
2011-10-25, 16:25

Obekväma bussar

Jag tycker att ju nyare en bussmodell är desto svårare är det att ta sig fram i bussen som passagerare. Det är trappsteg som inte syhs på flera ställen på golvet. Det är högt steg för att komma i stolrn och så vidare.

Har det något med motorerna att göra. Är det större motorer som nu tar mer plats eller är det miljöaspekten som kommer in. Behövs kanske mer utrymme för dessa ny miljömotorer.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
medde
2011-10-30, 13:44

Oj vad trist en tråd som legat "tyst" i över en vecka. Då passar jag på att svara.

Jag gillar inte dom nya alltid. Precis som du skrev EvaG. Det med trappstegen är inte bra. Då jag var på Cypern och skulle åka dom nya fina bussarna.. Så var det just trappsteget och en djup mörk gång att gå,i gåpngen petade det ut en fin järnstag från som man inte såg.. Detta slutade på sjukan och 8 styng i benet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EvaG
2011-11-02, 14:06

Det går bra att sätta sig i dom om man har byxor, men en snäv kjol….

medde
2011-11-02, 20:54

Det kan jag tänka mig är inte så bra alls.

Det jag tyckte var jobbigt då vi åkte dom var att då man kom in i bussen från det starka solskenet så blev de helt svart igången som man gick i.

EvaG
2011-11-03, 00:52

Ja det blir det också och man ser inte trappsteget.

Farwuq
2011-11-07, 18:06

Tydligen så ska man inte "se upp" i en buss utan man ska "se ner".

Tungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2011-11-07, 18:28

#5 Så gör jag i alla fall numera..

Annons:
zoncar
2011-11-16, 14:51

Håller med att nya bussar är obekväma! i synnerhet Mercedez bussar; man sitter liksom upp styltat, rak i ryggen och kan inte slappna av, Ja det är kanske bara bussarna i Karlskrona kommun som är av detta slag. Man gick från bekväma Volvo och Scania till rent ut sagt SKRÄP!!!!!

Maria
2011-11-17, 18:07

Jag och sonen var med i en studie från Chalmers (jag tror jag skrivit om det nån gång) då vi fick provåka en "fejkbuss" och göra bedömningar och svara på frågor.

Vi var iväg två kvällar.

Nu ska denna buss testas på riktigt. De har alltså byggt en buss enligt de "önskemål" testgruppen kom fram till och nu ska den provåkas.

Jag har inte bestämt mig om jag ska vara med ännu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[littlecat]1
2011-12-04, 14:47

Lokalbussarna här är ganska bekväma och nog med plats. Dock dom som åker mellan kommunerna är så himla trånga. Om man har en "bag-väska" får man gå med den framför sig och ändå fastnar den, sen är säterna jätte nära varandra…

Butros
2011-12-06, 23:19

Ibland känns det som om bussutvecklingen nådde sin höjdpunkt på 1970-talet med Scania CR111. Tystare bussar har nog inte rullat i Sverige, och de gick mjukt också. De var dock av den klassiska typen med några fotsteg vid dörrarna.

Försöken att efterlikna spårvagnar är dömda att misslyckas. Moderna bussmotorer bullrar lika mycket som när ett propellerplan flyger på låg höjd, och låggolvsbussar tycks helt sakna fjädring. Inredningen väljs väl av köparen, men åtminstone i Stockholm är det ett lidande att åka "blåbuss". Man sitter inklämd på ett hårt säte med hakan mot knäna och känner varje gruskorn som bussen kör över. Inte blir det bättre av att bussar och andra tunga fordon kör sönder gatorna.

Gärna en ny spårvagn, men ska jag åka buss, vill jag ha en bekväm från 1970-talet.

Leffe
2011-12-07, 00:12
Maria
2011-12-07, 08:03

#10 Håller med

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: