Annons:
Etikettbussar
Läst 898 ggr
ElLobo
8/29/11, 8:39 PM

Ny hybridbuss från Volvo

Volvo Bussar lanserar en ny stadsbuss, Volvo 7900 Hybrid, som premiärvisas på den stora bussmässan Busworld i Kortrijk i oktober. Bussen är lättare än Volvo 7700. Den lägre vikten ger en minskad bränsleförbrukning och större passagerarkapacitet.  Enligt Volvo Bussar kommer den nya bussen att ha 37 procent lägre drivmedelsförbrukning jämfört med en modern dieselbuss.

Länk: Ny hybridbuss från Volvo

Annons:
Leffe
8/30/11, 2:59 PM
#1

Det är jättebra att bränsleförbrukningen minskar, men jag är lite orolig när det görs via lättare fordon. Jag är rädd för att ju lättare ett fordon blir desto mer skador kan hända vid olycka

ElLobo
8/30/11, 3:16 PM
#2

Nu hittar jag ingen information om på vilket sätt som de har sparat in på vikten, men idag har många företag (speciellt inom fordonsindustrin) gått över till att använda sig av höghållfasta stål i konstruktionerna.

Höghållfasta stål är starkare och lättare än vanligt stål. Och klarar högre kollisionshastigheter bland annat. Svenska SSAB är världsledande inom höghållfasta stål. Höghållfasta stål kallas ibland även grönt stål p g a den miljöinverkan det har med lättare stål i olika konstruktioner.

ElLobo
9/1/11, 1:34 PM
#3

Mer el i busstrafiken – Volvo utvecklar laddhybridbussar

Volvo Bussar satsar på att utveckla laddhybridbussar för stadstrafik.Volvo Bussar utvecklar nu en laddhybridbuss med stöd av pengar från EU. Tre bussar ska testas i Göteborg. Fördelen med laddhybridbussar är att de kan köra långa sträckor på el, tyst och fritt från avgaser.

Länk: Mer el i busstrafiken – Volvo utvecklar laddhybridbussar

Upp till toppen
Annons: