Annons:
Etikettövrigt
Läst 5804 ggr
zoncar
8/17/11, 4:04 PM

Körkort buss

Ja som rubriken säger så är det självklart busskort som gäller för stora bussar. Men nu till min fråga hur är det när man endast har B-kort, jo jag tänker på minibussar typ wv och liknande! Finns det ett max för hur många passagerare man får köra, eller är det totalvikt, ja eller vad gäller! Jag har bara ett b-kort men nog får man väl köra en mini-buss , självklart utan företagsintressen!!

Annons:
ElLobo
8/17/11, 4:59 PM
#1

Visst får du köra minibussar! Glad

Med ett vanligt B-körkort får du köra "personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)."

I Sverige räknas en minibuss om högst 3,5 ton enligt körkortsförordningen som en personbil om den är registrerad för högst nio personer (förare + 8 passagerare), och får får därmed köras på B-körkort.

Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare (oavsett totalvikt) klassificeras den som buss, och då är det D-kort som gäller.

zoncar
8/17/11, 5:18 PM
#2

alltså gäller max 8 passagerare osv! Tack Ellobo

Det är så att ett gäng modellbyggare i närområde vid blekinge

planera en resa med ev dylik buss då, Ja förotom jag så minst henke29

Tunnans kompis Berra,förhoppningvis Tunnan och Wildesau ock kanske fler! vi får se

ElLobo
8/17/11, 5:36 PM
#3

Har den en totalvikt om mindre än 3,5 ton och max 8 passagerarplatser ska det inte vara några problem.

Ska det åkas till något trevligt ställe? Med tanke på passagerarna så kanske det blir C4? Eller Götet?

zoncar
8/17/11, 5:43 PM
#4

Vi får se! allt är i ett mycket tidigt stadie! jagar mest de som vill åka med! och så vill man ju veta så man inte begår något dumt likasom!!

ElLobo
8/17/11, 6:00 PM
#5

Låter trevligt i alla fall!

Leffe
8/17/11, 7:37 PM
#6

De flesta färdtjänstbussar är 3,5 ton och får köras med B-kort plus Taxileg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: