Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 703 ggr
ElLobo
2011-07-08 23:11

Manchester Metrolink når Chorlton

Utbyggnaden av Machesters Metrolink lätträlsnät har nu passerat ännu en milstolpe genom öppnandet av den 2,7 km långa linjen från Trafford Bar till St Werburgh's Road i Chorlton.

Länkar:

Manchester Metrolink reaches Chorlton

First line opens under £1·4bn Manchester tram expansion

Annons:
Leffe
2011-07-11 09:14
#1

Är lätträls bättre för miljön och hållbarare än vanlig räls

ElLobo
2011-07-11 20:31
#2

Orden "light rail" är ett alltmer vanligt förekommande internationellt begrepp som mest har tillkommit för att markera skillnaden mot äldre ”trams”, ”trolleys” eller ”streetcars”, men också för att markera en skillnad gentemot ”heavy rail”, alltså järnväg eller egentlig tunnelbana.

Light rail, eller lätträls som det sägs då och då på svenska, är enkelt uttryckt en modern, oftast längre, spårväg med signalsystem och trafikstyrning.

Leffe
2011-07-12 00:46
#3

Tack för förklaringen , jag är inte så bra på engelska tyvärr

ElLobo
2011-07-12 16:54
#4

Det är bara att fråga, så ska jag försöka hjälpa till om jag kan. Eller om någon annan kan. När det gäller sådana här specialord kan det vara riktigt svårt att hitta en bra förklaring på svenska, och det blir ju inte lättare av att Sverige olika definitioner på "vanlig" järnväg och spårväg/tunnelbana. Det är väl bara Tyskland som också har det så (och kanske något annat tyskspråkigt land), i andra länder räknas de ju till samma kategori.

Upp till toppen
Annons: