Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 470 ggr
ElLobo
2011-07-01 21:42

Varannan elev åker utan alkolås till plugget

Hälften av alla skolungdomars resor till och från plugget sker i fordon utan alkolås. Allt fler kommuner ställer krav på alkolås i sinaskolskjutsar. Men många skolbarn hänvisas till ordinarie kollektivtrafik och där har bara hälften av bussarna alkolås. Det visar en ny färsk enkätundersökning som Trafikverket gjort i samarbete med MHF.

Länk: Varannan elev åker utan alkolås till plugget

Annons:
Farwuq
2011-07-02 22:06
#1

Det är väl bara att utrusta dem vartefter?
Obestämd

Det är väl knappast panikläge?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
2011-07-02 22:33
#2

Alkolås i bussarna

Örebro skärper kraven om alkolås på bussar för de bussbolag som har hand om skolskjutsarna i kommunen. De nya avtalen som börjar gälla i augusti innebär att alla skolbussar ska ha alkolås.

Länk: Alkolås i bussarna

ElLobo
2011-07-02 22:33
#3

Få kommuner kräver alkolås i skolbussen

Trots att alkolås blivit allt vanligare för att öka trafiksäkerheten så är det fortfarande få av kommunerna i norra och östra Skåne som ställer krav på alkolås vid upphandling av skolskjutsar. 2010 var det bara fem av 13 kommuner som gjorde det.

Länk: Få kommuner kräver alkolås i skolbussen

ElLobo
2011-07-02 22:33
#4

Alkolås i alla Oskarshamns skolbussar

I Oskarshamns kommun har alla skolbussar alkolås. Även på KLT:s bussar i linjetrafik finns krav på alkolås.

Länk: Alkolås i alla Oskarshamns skolbussar

EvaG
2011-07-03 11:35
#5

Jag tycker det är typiskt Sverige. Man genomför saker och ting till hälften. Man tänker inte över hela området.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

zoncar
2011-07-06 21:38
#6

Ja detta var enligt mig allvarligt, men för att dra upp ett redan nämnt ämne, använder barnen bälte på bussen också tro? allvarligt det med skulle jag villja säga , inte bara vuxna som kanske fuskar!!!

Annons:
Leffe
2011-07-07 09:34
#7

I Stockholms län har alla bälte i alla fall i de bussar som används till både till färdtjänst och skolskjuts. Av egen erfarenhet så får man i bland lov att sätta på ett midjebälte extra som spänns fast bakom ryggstödet

Upp till toppen
Annons: