Varannan elev åker utan alkolås till plugget
Hälften av alla skolungdomars resor till och från plugget sker i fordon utan alkolås. Allt fler kommuner ställer krav på alkolås i sinaskolskjutsar. Men många skolbarn hänvisas till ordinarie kollektivtrafik och där har bara hälften av bussarna alkolås. Det visar en ny färsk enkätundersökning som Trafikverket gjort i samarbete med MHF.

Det är väl bara att utrusta dem vartefter?
Det är väl knappast panikläge?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Alkolås i bussarna
Örebro skärper kraven om alkolås på bussar för de bussbolag som har hand om skolskjutsarna i kommunen. De nya avtalen som börjar gälla i augusti innebär att alla skolbussar ska ha alkolås.
Länk: Alkolås i bussarna

Få kommuner kräver alkolås i skolbussen
Trots att alkolås blivit allt vanligare för att öka trafiksäkerheten så är det fortfarande få av kommunerna i norra och östra Skåne som ställer krav på alkolås vid upphandling av skolskjutsar. 2010 var det bara fem av 13 kommuner som gjorde det.

Alkolås i alla Oskarshamns skolbussar
I Oskarshamns kommun har alla skolbussar alkolås. Även på KLT:s bussar i linjetrafik finns krav på alkolås.

Jag tycker det är typiskt Sverige. Man genomför saker och ting till hälften. Man tänker inte över hela området.

Ja detta var enligt mig allvarligt, men för att dra upp ett redan nämnt ämne, använder barnen bälte på bussen också tro? allvarligt det med skulle jag villja säga , inte bara vuxna som kanske fuskar!!!

I Stockholms län har alla bälte i alla fall i de bussar som används till både till färdtjänst och skolskjuts. Av egen erfarenhet så får man i bland lov att sätta på ett midjebälte extra som spänns fast bakom ryggstödet