Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 1000 ggr
Leffe
2011-06-15 07:37

Fler åker fast

Sedan Skånetrafiken tredubblat antalet kontrollanter har antalet personer som blir tagna för biljettfusk på bussar och tåg ökat stadigt.

Läs mer

Annons:
starhawk
2011-06-15 07:49
#1

Åker tunnelbana (Stockholm) praktiskt sett dagligen, det är åratal sen jag sett nån kontrollant, var en nyligen, ett gäng från Securitas. Med så få kontrollanter är det ju minimal risk att dom där förbaskade plankarna åker dit. Kommer ihåg när vi var i London där var det gott om personal runt automatspärrarna, ingen chans att smita in där inte. Ju fler skjutdörrsspärrar det blir desto bättre, tycker dessutom dom är snyggare än dom där snurrkorsdoningarna. Jag misstänker starkt att dom som säger att skjutdörrsspärrarna är fula är plankare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Leffe
2011-06-15 07:51
#2

Jag är en av dem som tycker det ska vara nolltaxa

starhawk
2011-06-16 07:36
#3

Tycker inte nolltaxa är nån bra idé, dels så får då alla oavsett om dom utnyttjar triken betala, dels så tenderar "gratis" att leda till att folk struntar i att sköta det på ett fullgott sätt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Farwuq
2011-06-20 13:57
#4

Jag är också mot noll-taxor.
Folk värderar inte sin förmån.
I fallet med transporter så skulle bussar och tunnelbana bli en "värmestuga" och vanliga resenärer skulle kanske tveka med att åka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leffe
2011-06-20 14:33
#5

Det är ingen förmån. Det går på skatten istället och då kanske fler bilister lämnar bilen då de både får betala bil och bussresor

Farwuq
2011-06-20 15:57
#6

Kanske skulle det hjälpa, det borde bli någon extra hundralapp i skatt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
zoncar
2011-06-20 15:59
#7

Vet inte om detta har med saken att göra, men hur är det igentligen med säkerhetbälte på bussar, måste man använda dem osv, ja knappast att det förekommer kontroller men ändå! Jag har fått påpekande av en Chauförr via högtalare att bälte visst ska andvändas!! inte riktigt samma sak kanhända!!!

Farwuq
2011-06-20 16:07
#8

Ja, vad jag har förstått, så ska man använda dem om de finns.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

starhawk
2011-06-20 16:10
#9

Jo enligt vad jag hört så är det exakt samma bestämmelser på buss som för bil, men jag tror knappast trafikpolisen stoppar en buss och börfäller alla passagerarna

Fast bussföraren är visst inte ansvarig för att se till att passagerarna använder bältet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2011-06-20 16:13
#10

#7: Fr o m 2007 måste alla bussar och tunga fordon byggda 2004 och senare ha säkerhetsbälten vid alla sittplatser.

Säkerhetsbälte måste bäras på platser där dessa finns, och det är chauffören som är ansvarig för att passagerare under 15 år använder bälte. På grund av olycksrisken väljer många förare att inte starta bussen förrän alla är bältade.

Det är du som resenär som har ansvaret. Föraren har ingen skyldighet att säga till dig om det finns dekaler, skyltar, högtalarutrop eller motsvarande, som visar att du ska använda bältet.

Bötesbeloppet är 1500 kr, och böter har utdömts i samband med kontroller.

starhawk
2011-06-20 16:26
#11

Tänker snarast på ersättningsbussarna för linje 19, en del av dom har säkerhetsbälten en del inte, men jag har aldrig sett någon som använt dom, där skulle man således kunna håva in en rejäl bötespott? men det finns inget som säger att man skall använda dom, varken dekaler skyltar eller högtalarutrop så vad gäller då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Leffe
2011-06-20 16:29
#12

#11 Det enda jag vet är att lagen säger att finns det bälten ska de användas. Så frågan är vem ska veta det. Den som kör, bolaget eller den som är passagerare. Det kan nog bli dyrt att bötfälla i sådant fall med tanke på överklaganden med mera

Farwuq
2011-06-20 16:30
#13

#11

Jag tror att man är skyldig att kännatill alla förordningar, man kan inte komma och säga, "jag visste inte".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
ElLobo
2011-06-20 16:31
#14

Det är alltid du som resenär som har ansvaret (under förutsättning att du är över 15 år, då).

Leffe
2011-06-20 16:33
#15

#14 Det låter mest logiskt, men vad är logiskt om det går till domstol

ElLobo
2011-06-20 16:33
#16

När du åker buss

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig, är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får en annan plats användas, även om det finns sittplatser med bilbälte tillgängliga.

Länk: Transportstyrelsen

ElLobo
2011-06-20 16:36
#17

Länk: Trafikförordning (1998:1276)

Se speciellt §10.

zoncar
2011-06-20 16:49
#18

Det var för mig bara en enkel fråga inget annat! visste inte att denna lavin skulle dra igång!! men kul faktiskt! Jo jag vill personligen inte ha bälte på mig i en buss då det känns fel!! Hur känns det för er andra då tro???// Micke

starhawk
2011-06-20 16:59
#19

"Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109)."

Frågan är väl snarast vad det står i Förordning 2008:1109 för nån information har jag inte fått annat än lite snack på radio och på detta forum. Dessutom har vi ju raden "Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte." det gör det ju extra luddigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zoncar
2011-06-20 17:06
#20

#19 säkert så som lagen säger, men hur tänker den vanlige privat personen! Ja jag gillar inte bälte, lagen säger så men hur fungerar vi människor, inte bara lagar liksom!!!! Hoppas du förstå mig Starhawk!!

Annons:
ElLobo
2011-06-20 17:13
#21

Själv använder jag alltid bälte när jag åker buss. Det kanske skulle undantaget vara någon kortare tätortstur, men det har jag å andra sidan inte åkt på många år, så det kan vi bortse från.

Jag ser ingen skillnad på användningen av bälte i personbil, lastbil eller buss, utan använder bälte överallt.

zoncar
2011-06-20 17:25
#22

Ja det är beundransvärt Ellobo men jag tror isåfall du tyvärr är väldigt ensam tyvärr!! inget att ljuga om, men vem bryr sig om bälte på bussen ja, den rent och vanlige och daglige ressenären??

Det är självklart inte menat som kritik mot någon, men hur funkar vi vanliga buss resenärer??!!

ElLobo
2011-06-20 17:37
#23

Nu åker jag visserligen inte buss särskilt ofta eftersom det ändå inte passar när det gäller tider och linjer, men nog ser jag fler än mig dra på sig bältet. Glad

Men det är ju upp till var och en, precis som i personbil. Bältet använder ju jag för att det är för min egen säkerhet, inte för att jag kan få böter.

zoncar
2011-06-20 17:47
#24

Gillar din ärlighet Ellobo, men tänk om fler tänkte som dig!!  Själv andvänder jag alltid bilbäte när jag kör bil, annars så känner jag mig "naken", skulle aldrig drömma att köra bil utan bälte, tycker bara att fler tycker så när man åker buss!!!!Glad

ElLobo
2011-06-20 17:59
#25

Om det inte var så blodigt och kanske osmakligt, så skulle man kanske anordna rundvandringar på olyckplatser så folk får se vad som faktiskt händer med sådana som inte sitter bältade, vare sig det är i buss eller personbil? Cool

Det är t ex samma regler för truckar som för bussar. Finns det bälten ska de användas, och många företag har valt att införa egna, ännu strängare regler.

Denna kommentar har tagits bort.
zoncar
2011-06-20 18:09
#27

Ja det vore en tanke, så fler förstå!! det är inte kul att inte ta ansvar utan tvärtom!! Jo Ellobo det är därför jag inte gillar "läskiga" bilder vare sig här eller vid modellbygge!!! Det borde inte behövas liksom!!!!!!!!

Annons:
starhawk
2011-06-20 19:58
#28

Ja nu åker jag bara "lokalbuss" var länge sedan jag åkte längre sträcka i en buss, på den tiden fanns det inga bälten i några bussar vad jag minns. När jag åker bil så är det alltid bälte på men på bussen har jag inte använt bälte nån gång och som sagt, på lokalbussarna har jag inte sett nån som är ens i närheten av att sätta på sig bältet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: