Snökedjor på Stockholmsbussar ska hindra kaos
Snökedjor på bussarna i Storstockholm kan kanske rädda busstrafiken i huvudstaden i vinter om det blir rejäla snöoväder. Mot bakgrund av erfarenheterna i vintras, då busstrafiken i Storstockholm helt ställdes in en februarifredag, ska Storstockholms Lokaltrafik (SL) i vinter göra försök med snökedjor på bussarna.

Låter bra teoretiskt, men sliter inte snökedjorna upp partiklar från vägbanan såsom dubb gör

Visst gör de det, och jag vet inte riktigt hur de har tänkt med det hela.
Dessutom blir det ju vanligare att även andra kommuner tar efter Stockholm och har funderingar på att införa dubbfria gator.

Man kör knappast omkring med snökedjor om man inte måste. Det antal dagar då det skulle köras med snökedjor på, borde vara ganska få. Det är såna dagar då vägarna är täckt av snö, och partikelproblemet inte är aktuellt.
Det är väl lite mindre omständligt att sätta på / ta av snökedjor än att byta däck.

#3 Det ligger en hel del i det du skriver

Blir det inte ett väldigt rasslande?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jo. Borde vara rät tröttande i längden. Det är därför jag är inne på att man knappast kör omkring med snökedjor om det inte verkligen behövs.
Man kan diskutera dubbdäck på samma sätt. De rasslar ine på samma sätt naturligtvis, men är komfortmässifr ett definitit nerköp, om man kör personbil i alla fall. Jag jar aldrig kört buss.

Vi hade inte dubbdäck på färdtjänstbussarna jag körde och det var inga problem att köra och bromsa

Det beror naturligtvis mycket på omständigheterna om man behöver dubbdäck eller inte.
Ett klassiskt exempel, klassiskt för mig personligen alltså, på där dubbdäck är ofrånkomliga är om man vill åka till / från huset där mina föräldrar bor.
Ute på "stora vägen" är det i praktiken uppkört året runt, så där spelar det ingen roll. Men så fort man svänger av vägen som går bort mot deras hus, är vägen om vintern alltid täckt av packad snö, då det går för litet trafik för att det skall bli uppkört.
När man till slut kommer fram till den sista långa, branta backen upp mot huset är dubbar det enda som fungerar. Ja, folk har försökt andra alternativ utan att lyckas.
Den ultimata drömlösningen
Drömmen skulle ju vara om man från förarplatsen enkelt kunde "fälla ut" dubbar eller något liknande. Då skulle man kunna köra dubbfritt för det allra mesta, och bara använda "piggarna" vid de tillfällen då de måste vara på.
Då skulle diskussionen om dubbdöck i innerstan försvinna direkt.

Din ultimata drömlösning vore perfekt

Tekniskt går det att lösa med olika koncentriska drev, men…
Då får man ha mer eller mindre massiva däck.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Det närmaste min "drömlösning" jag hört talas om, var ett fiffigt däck som lanserades för ett bra antal år sen. Däcket var dubbat, men man kunde reglera om man ville ha ut dubbarna eller inte med däcktrycket. Över ett visst tryck skulle dubbarna "ploppa ut" ut däcket, och man klarade då packad snö och glansis. Med lägre tryck var dubbarna nersjunkna i däcket och man körde dubbfritt.
Uppenbarligen funkade det inte, eftersom man aldrig nuförtiden hör talas om detta däck.