Dramatiska prishöjningar i SL-trafiken
Kraftiga prishöjningar väntar dem som reser med buss och tåg i Stockholms län. Trots att den regerande alliansen i valrörelsen lovade oförändrade taxor i SL-trafiken vill man nu höja priset på månadsbiljetter i SL-trafiken med en hundralapp.

Jag är inte förvånad när mottot är: Sänk skatten - då blir det avgifter istället.

Hur ligger priset till i SL-området om man jämför med Skånetrafiken?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Eller Västtrafik?
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stockholm just nu 690 kronor för 30 dagarskort helpris. Sen varierar priserna lite om man köper remsa, kontantkuponger, förköpskuponger, 3-dagars, halvårs, års etc, Men pris per enkel resa helpris = 30 kr en zon, 45 kronor 2 zoner 60 kronor 3 zoner reducerat pris 18 kronor en zon 27 kronor 2 zoner 36 kronor 3 zoner. Månadskortet är ju dock det vanligaste bland vuxna resenärer och kanske mest relevant. alltså 690 kronor/ 30 dagar.

Jag hittade detta på Skånetrafikens hemsida: Hela Skåne län 1060:-
Så man undra över varför stockholmana gnäller.

Är det 30 dagars?

Ja 13 zoner, hela Skånes län.
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=31844&epslanguage=SV

Västtrafik Regionen runt 1.445:-
Kanske är Göteborg +++ mer jämförbart med SL-kortet? (Västra Götaland är ju ganska stort) Göteborg, till Orust i norr, Alingsås/Bollebygd i öster och Kungsbacka/Mark i söder, ca 3-4 mil åt varje håll. 1.280:-
Enbart Göteborgs kommun 445:- (extra rabatterat)
Alla priser gäller 30 dagars-kort. Priser för enstaka resor ger jag mig inte på att försöka förklara.
Nej, jag förstår inte heller varför stockholmarna klagar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Det värsta med Göteborg är att kommungränsen till Mölndal är nära på "mitt i stan" Gränsen går strax bredvid Sahlgrenska sjukhuset på ena sidan och några hållplatsen från Korsvägen vid en annan sida.
Övriga kommuner kan jag förstå med tanke på avståndet.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vi har just konstaterat att det är billigt att resa i SL omreådet.

Absolut. Jag håller med.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Ja jo egentligen… Det skulle ju kosta mer att ta bilen dit man ska i alla fall Men vill politikerna ha biltullar och få bort biltrafiken i stan kan man ju diskutera priserna ändå. Framförallt är trängseln i rusningstrafiken i t-banan inte värd 690 spänn i månaden… Vet inte hur ni har det runt om i landet på den punkten.

Tja… människor lär stå som packade siller på pendeltågen runt Lund på morgnarna och för det betalar pendlarna nära 1100 i månaden.
Själv åker jag bara någon enstaka gång på sommaren, även då - mest pga den billiga sommarbiljetten - är det fullt och man tvingas ofta stå packade, att få sitta är det på vissa sträckor är inte tal om (tex. sträckan Lund - Köpenhamn).
Det är nog snarast en fråga om attityd till livet.
Hur det är i Göteborg har jag ingen aning om, jag är aldrig där uppe.

Det klagas en hel del på knôkade stombussar i Göteborg; jag vet faktiskt inte, för jag åker inte till centrum särskilt ofta och inte i rusningstrafik. Andra bussar, spårvagnar, pendeltåg vet jag inte, men det är säkert rätt fullt där också. På den tiden jag bodde i Bollebygd var jag med om att stå på tåget, och stå i bussen på motorvägen - jag vet inte hur det är idag.
När jag åker till jobbet numera brukar det alltid finnas sittplats. Å andra sidan är det fullt med bilar på vägen; då är det praktiskt att bussen har egen fil. Det är ju inte särskilt bekvämt att åka buss till mitt jobb så jag tycker inte det är konstigt att det finns plats på de bussarna. Funderar själv på att skaffa bil, även om jag vill åka kollektivt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#14 Jag arbetar i Mölndals kommun och bor i Göteborg. Det tar 20 minuter att åka till jobbet med moped och över timman med byten inräknat med bussen emellanåt, och då ståplats.
Dessutom så är taxan dyrare eftersom det är en annan kommun.
Sista tiden så har jag åkt bil med min man på morgonen och kommunalt hem, och det har då lönat sig både kostnadsmässigt och tidsmässigt.
/Maria
Ur Lille Prinsen.