Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 579 ggr
VeVeN
5/5/11, 8:30 PM

Rapport från Wien, Österrike

Wien, denna storstad med lätt småstadskänsla har som väl känt är, ett väl utbyggt kollektivtrafiksystem. De har bussar, spårvagnar, där de gamla vagnarna fortfarande har nummerkrukor av den sort som funnits sen Gud var ung, U-bahn, tunnelbana, och S-bahn, här i Wien uttytt schnellbahn, inte stadtbahn, Den är mycket riktigt litet långsam.

De har i likhet med ex.vis Stockholm litet kvalitetsproblem här och var. I förrgår när jag skulle åka hem från jobbet, fick ett tunelbanetåg tuppjuck vid Kaisermühlen, och blev stående där. Bakersta vagnparet hade hamnat i djup koma, såpass djup att dörrarna fick nödas upp för att kunna släppa av folk. Det fick bli enkelspårsdrift förbi denna station då. Idag stötte jag vid Praterstern på ett tåg som måste utrymmas då det inte riktigt orkat fram till perrongen. När jag kom upp på gatan för alternativ transport kom brandbilarna(!).

De storsatsar här i stan också. Framför allt då de i likhet med Berlin satsar på att bygga sin första riktiga centralstation. I Wien är järnvägsnätet fortfarande drabbat av det syndrom som rådde under järnvägsbyggandets glansdagar, och som man stöter på i många europeiska städer.. Varje liten j-vla skitbana skulle nödvändigtvis ha sin EGEN station. så pampig som ekonomin tillät.

Den plats där den nya centralstationen skall ligga är ett bra exempel. Där låg Südbahnhof och Ostbahnhof vägg i vägg (!). Allt detta är nu rivet för att ge plats för den nya stationen. Man kan läsa mer om detta projekt på denna hemsida, på ütrikiska. I Wien har de också, precis som i Berlin, en överbelastad centralbana som går genom stan, så för att den nya centralstationen skall komma till sin rätt behöver de knyta ihop den med de inkommande banorna på ett bra sätt.

De har regionaltåg också. Med järnridåns fall, och med EU inträde för de f.d. öststaterna, kan man utan större administrativa krusiduller åka bortom de nutida Österrikes trånga gränser. Det är ju nästan som på Fräs-Jockes tid!

Annons:
ElLobo
5/6/11, 9:44 AM
#1

Tack för en intressant rapport!

Leffe
5/6/11, 1:05 PM
Maria
5/10/11, 7:19 AM
#3

Jätteroligt att läsaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: