Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 947 ggr
EvaG
2010-10-29 12:07

Enhetstaxa

Tänk vad smidigt det skulle vara om man som exempel köpte ett månadskort för att åka kollektiva medel i Stockholm och att det sedan gällde under samma tidsrymd i Göteborg och Malmö. Ja över hela landet på samma typ av trafik.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Gittan
2010-10-29 12:52
#1

Det vore inte dumt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


VeVeN
2010-10-29 16:28
#2

Schweiz är intressant här. De har ett enhertligt system för bussar, spårvagnar, bergbanor "pendeltåg" och fjärrtåg som täcker hela landet!

Man kan köpa en enstaka biljett som gäller från dörr till dörr, men det går också att köpa periodkort.

Den ultimata varianten av periodkort är naturligtvis det rikstäckande, men det är naturligtvis väldigt dyrt, och därför ganska sällsynt. Det normala är att folk har periodkort som täcker den region man arbetspendlar i. Dessa regioner måste då ofta sträcka sig över kantongränserna, eftersom kantonerna är små, och gränserna mellan dem ligger på samma ställe sen medeltiden, vilket inte stämmer med hur folk bor och jobbar i dagens Schweiz.

Jag hade stt sådant rikstäckande kort som tjänsteförmån när jag jobbade där för ett par år serdan. Otroligt bekvämt. Men skulle jag ha varit tvungen att betala mitt ressande själv hade jag knappast kostat på mig det.

Man kan ju jämföra vad det skulle kosta att I Sverige köpa en kombination av årskort på SJ, SL, Västtrafik, Skånetrafik, Ötraf, etc. etc.

EvaG
2010-11-08 19:22
#3

Skulle det inte bli billigare om en uppdragsgivare hade hand om hela landet?

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

sissie
2010-11-10 08:32
#4

Undrar om inte Tyskland har något sådant?

För några år sedan så flög jag till Hamburg för att sedan med diverse tåg åka till Willhemshafen med diverse tåg. Då hade jag samma biljett till flyget, snabbtåget, vanligt tåg/pendeltåg och rälsbussen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

VeVeN
2010-11-11 17:59
#5

Kan väl tillägga för fallet Schweiz att det enhetliga biljettsystemet till trots, så är huvudmannaskapaet väldigt splittrat, Det finns den federala järnvägen, CFF, olika regionala bolag för bussar, spåvagnslinjer, enskilda bolag för järnvägslinjer som ägs av kommuner och kantoner utan någon synlig ordning. Så har de postbussar också.

Det funkar i alla fall, på det där förunderliga schweisiska sättet. På nåt sätt måste de ha nåt slags avräkningssystem, men hur det funkar har jag ingen aning om.

På schweisiska pendeltåg finns det förstaklassavdelningar. Bara en sån sak.

sissie
2010-11-11 22:27
#6

Det låter som de lyckats få till någon form av ordning i kaoset.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
VeVeN
2010-11-12 01:06
#7

Schweiz är speciellt på många sätt. Och den kollektivtrafik de har är otroligt bra. Så de lyckas hålla ihop denna stora mångfald av trafikbolag, med alla sina olika ägare. När kommunerna går in som ägare, är de inte ensamma, utan flera kommuner måste gå ihop. Kommunerna i Schweiz är ofta väldigt små nämligen. Där har de fortfarande såna där små landsortskommuner som försvann i Sverige för mer än femti(?) år sen.

Det kan ju var värt att påpeka att förutsättningarna för kollektivtrafk är helt andra där än här i Sverige. Scweiz, är ett till ytan litet land som är tätt befolkat, speciellt där folk bor. Det är naturligtvis mycket mera tacksamt att bedriva kollektivtrafik då.

Sverige är ju, speciellt jämfört med centraleuropeiska förhållanden väldigtr glesbefolkat, speciellt utanför tätorterna. Så fort man kommer utanför citykärnan så blir det landsbygd. Med den traditionen sen alla skiftesreformerna, där husen ligger ett och ett, är det i praktiken kört att ordna attraktiv kollektivtrafik till rimlig kostnad. Nere på kontinenten, har de fortfarande tätbebyggda byar och småsamhällen på ett sätt man sällan ser i Sverige.

dookdook
2010-11-21 15:27
#8

Ett kort som täckt alla centralorterna runt om i landet, hade varit trevligt och gjort resandet lite enklare.

Upp till toppen
Annons: