
Spårvidd
Är det nån här som vet vad spårvidden på tunnelbanan i Japan är?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En utmaning. Ska jag gissa så är det väl samma som här. Ska leta. Lovar inte att jag hittar något.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
1067 mm. Mäts innerkant till innerkant på skenorna. Det är vad man kalla för smalspår.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

Stämmer fint 1067mm är en av många varianter på smalspår. Allt som är smalare än 1435mm kallas för smalspår. I Sverige har 891mm varit vanligt tillsammans med en del andra. Det är t.ex. 891mm som finns på Roslagsbanan.
1067 kallas också för Kap-spår.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Trodde alla spår hade samma vidd.
___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________
Medarbetare på Vilda västern iFokus

#4 Åhh nä, så enkelt är det inte.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Dumt
___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________
Medarbetare på Vilda västern iFokus

Klart det är dumt, men så är det.
I bland är det motiverat med olika spårvidd. En smal vidd är mycket lättare att anlägga där det är trångt och bergigt. En bred spårvidd är bra på slättland och så har den väsentligt högre kappacitet.
Så… det har räckt om det funnits en tre-fyra olika i världen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hur är det med Tunnelbana, Spårvagn och Tåg? Har man samma spårvidd på allihopa i ett land eller förekommer det avvikelser?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Har aldrig tänkt på detta
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag vet att dewt finns något som heter smalspårigt - Roslagsbanan som exempel

Och "enkelspårigt"
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Tunnelbanan i Stockholm har samma spårvidd som SJ:s. Tunnelbanevagnar som ska från fabriken till tunnelbanan fraktas på sina egna hjul längs med SJ:s spår.
Förr växlades de över till tunnebanans spår i Slakthusområdet. Det var då det gick godståg till bl a Arlas numera nedlagda mejeri i Årsta.
Var de växlas över nu förtiden vet jag ej för spåren i Årsta gjordes om i och med att Tvärbanan byggdes. Den går också på samma spårbredd.
Jag tror dock att tunnelbanevagnarna bl a växlas över i Liljeholmen för där finns det både tunnelbane/tvärbanans spår samt godstågsspår till industriområdet.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

Mellan Banverket och Tuunnelbanan i Stockholm
Tunnelbanan är mycket riktigt normalspårig. För att ta sig från Banverket till Tunnelbanan, åker nam äve nu först till Liljeholmen, samma spår som går till Cementa. Där växlar man över till Tvärbanans spår. På Tvärbanan åker man sedan mot Gullmarsplan. Mellan Globen och Gullmarsplan kan man ta sig över till Gröna linjens spår.
Vill man sedan vidare till Röd linje så görs det förstås mellan Gamla Stan och Slussen. Till Blå linje via förbindelsespåret vid Gullmarsplan.
De allra flesta C20:orna kom den vägen.

#13 Det verkar sunt och vettigt.
___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________
Medarbetare på Vilda västern iFokus
#13 Då fick jag bekräftelse på vad jag trodde. Tackar för det!
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!