Brinnande spårvagn
Strax innan klockan 22 på måndagen brann det på taket till en spårvagn vid Redbergsplatsen i Göteborg. Spårvagnen utrymdes. Ingen människa kom till skada i branden. Räddningstjänsten släckte elden snabbt. Brandorsaken ej klarlagd ännu.

Det brukar väl ändå vara lite ovanligt med bränder på spårvagnar. Sällan man läser om det.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#1 Det ligger nått i det du skriver. Där emot trafikolyckor händer ofta med spårvagnar inblandade. Dessvärre så är det inte spårvagnarnas fel utan bilisternas.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#2 Jo, mycket olyckor händer där spårvagnar är inblandade men som du skriver så är det ofta bilen, cyklisten eller fotgängarens fel.
Trots att jag åkt spårvagn i hela mitt liv så kan jag faktist bara påminna mig om en gång där jag varit med på en vagn som krockat.
Den körde in i en framförvarande vagn och det blev en del personskador på folk som utslagna tänder, någon bruten arm och en hel del småskador.
Jag klarade mig dock oskadd
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LeffeD har du någon källa att hänvisa till?

Jag trode det var nu och inte från, Måndagen den 26 oktober 2009 kl 22:05 jag tyckte jag skulle hört något om det var i veckan

Jag fick det på datorn nu i måndagsnatt och trodde det var färskt

Det tyder ju bara på att det inte händer så ofta så det blev ju goda nyheter så att säga
/Maria
Ur Lille Prinsen.

jag ska ta försöka ta reda på varför den brann

På tal om brand så står detta i dagens tidning
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#10 det var dagens datum, trist när det händer bra att det ändå går så bra och inga människor skadas

Appropå spårvagnsbränder så minns jag att i mitten på 1960 talet så var det en spårvagn på linje 6 som började brinna vid Norrmalmstorg i Stockholm. Orsaken till branden var att det klev på en kille med en bensindunk i ena handen som var full med bensin. Idiotiskt nog så ställde sig killen längst framme hos föraren. Framme vid Norrmalmstorg så small det bara till och spårvagnen började brinna. Detta var vid ca kl 17.00 på eftermiddagen, men som tur var, var inte spårvagnen fullsatt. Samtliga passagerare hann ut innan den vart övertänd. Hur det gick för killen med bensindunken vet jag ej, men dumdristiskt var det i alla fall. Av spårvagnen blev det bara ett förvridet stålskelett kvar. Jag var själv på plats och såg nästan hela händelseförloppet.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Där har du helt fel. Det blev en fullt utvecklad brand och hela spårvagnen brann upp. Kvar vart ett förvridet stålskelett.