Annons:
Etikettbussar
Läst 549 ggr
Maria
2010-05-12 19:01

Utvärdering av framtidens stadsbussar

Jag och min son ska nästa vecka vara med som "försökspersoner" till ett projekt från Chalmers Tekniska högskola. Avdelningen design. Utvärdering av framtidens stadsbussar.

Vi ska åka med till Volvo buss där de har en prototypbuss där vi ska agera vanliga bussresenärer och ge våra synpunkter på inredning och så vidare.

Testet ska pågå två kvällar och vi ska medverka vid båda tillfällena.

Jag tycker detta ska bli spännande och jag återkommer och berättar hur det gick till och vad vi fick göraGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lorita
2010-05-13 09:54
#1

jag ser framemot mer Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Effie
2010-05-13 20:07
#2

Det hade varit kul att få vara med på!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2010-05-20 21:33
#3

"färre trappsteg" är ett önskemål jag skulle ha framfört om jag fått vara med.  Alltså inuti bussen. Trappsteg upp till säten, nivåskillnader (särskilt bak) som är riktigt otrevliga när man tänker gå av och bussföraren trycker bromspedalen i botten.

Och med tanke på inbromsningar även något att hålla fast i, överallt i bussen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lorita
2010-05-21 08:20
#4

#3 trappsteg bak är ju lite svårt att komma undan bussen behöver ju en drivlina (motor) och den sitter bak på en buss normalt.

Det med trappsteg är en följd av handikappanpassning/låggolv, då måste man lyfta upp golvet så man får plats med allt som driver bussen framåt.

När det gäller inbromsningar så är absolut bästa lösningen förarutbildningar och att ni som åker ringer in och bedömer när någon kört bra, det skickas ut som information till alla genom företagstidningen (gäller nog alla större bolag) och att bli nämnd med röd ros det sporrar till bättre körning Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Effie
2010-05-21 14:16
#5

#4 Nu skrev jag inte inlägget för att klaga på bussförarna.Glad Om man kör i 70-80 måste man bromsa kraftigt för att stanna vid en hållplats. Men visst är det en bra tanke att skicka beröm till bussbolagen också; det är så lätt att bara klaga. Mina intryck av bussförare är i huvudsak positiva.

Vad svårigheterna med busskonstruktion beträffar - ja, på mitt jobb föredrar jag att mina kunder berättar vilket problem de vill ha löst, inte hur lösningen ska genomföras. Det är mitt jobb att hitta bästa lösningen, eftersom jag känner till både möjligheterna och begränsningarna. Vet jag inte vad problemet är, kan jag inte avgöra om deras förslag löser problemet.

Vad bussar och trappsteg beträffar, så är olika modeller olika otrevliga att åka i, även om det är nivåskillnader i alla. Jag tror det finns förbättringspotential.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lorita
2010-05-21 16:21
#6

#5 vist finns det förbättringspotensial alla gånger och man tycker att man skulle kunna få lite mer för 4 miljoner Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Maria
2010-05-21 17:21
#7

Nu har jag varit två kvällar och "lekt" busspassagerare på en träbuss. Vi var cirka 50 personer som fick åka fiktiva resor och gå av och på bussen hela tiden medan man filmade.

Däremellan var det fika och bussen byggdes om och vi fick göra samma sak igen.

Sist så var det diskussion om vilken bussresa som var den  bästa. Det fanns olika varianter av säten som uppfällbara i fören och en extra dörr längst bak vilket var ett stort plus upplevde många.

Sista dagen så var det en annan förarhytt där chauffören satt i mitten som på de nya spårvagnarna och sätena som är uppe på hjulhusen var borta och det var en bredare dörr framtill.

Spännande att se att det går att göra så olika varianter av inredning på en stombussGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lorita
2010-05-21 21:19
#8

#7 inte stombuss….stadsbuss Flört

Låter jättebra med föraren fram i mitten typ spårvagn det tror jag skulle lyfta förarnas arbetsmiljö, idag är dom väldigt utsatta, en spårvagnsförare är mer anonym (i dom nya så klart) och seriös forskning är ju alltid bra både för den som är förare och resenären, förhoppningsvis tittar man på arbetsmiljön för verkstad och tvätt också Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Maria
2010-05-21 21:23
#9

Ja, utvärderingen kallade för stadsbuss men det var stombuss de utgick ifrån. Den fejkade linjen var nummer 16 och första resan första kvällen var en vanlig stombuss så som den ser ut idagFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EvaG
2010-05-22 12:53
#10

Detta kan bli mycket intressant tycker jag.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: