Annons:
Etikettbussar
Läst 2255 ggr
Maria
2010-04-14, 09:47

Stombuss

I Göteborg har vi sedan flera år några busslinjer som kallas för "Stombuss". Det är nummer 16, 17 och 19 vad jag känner till.

Karakteristiskt för dessa är att de kör täta turer, som var tionde minut och att vissa hållplatser hoppas över för att det ska vara en snabb buss.

Min fråga är vad Stombuss betyder? Jag har hört alla möjliga och omöjliga förklaringar till var namnet kommer ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lorita
2010-04-14, 11:22

Det är dom med vitta tak, förklädda spårvgnar, stomen i trafiken så att säga.

Till skilnad från övriga bussar är det på och avtigning enom alla bussar och som du redan skrev går som tätt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maria
2010-04-14, 11:34

#1 Man har alltså skapat ett helt nytt ord som inte funnits, av ordet "stomme", som stavas med två m. Jag tycker faktiskt att det är ganska långsöktObestämd

I vilket fall som helst så är jag oerhört glad för linje 16 som trafikerar Högsbohöjd till Eketrägatan på Hisingen. Jag bor i Högsbohöjd. Dessutom så har de börjat köra med extralånga bussar de senaste åren som är ledade på två ställen.

Här kommer en länk om linjen.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lorita
2010-04-14, 11:53

24 metarna, västtrafik kan gör mycket Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maria
2010-04-14, 11:55

#3 Japp, de fick till och med bygga ut vändplatsen vid Högsbohöjd och bussförarna tränade för att komma runt där i några veckor.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2010-04-16, 12:23

Det finns även ett sådant nät i stockholm det är linjerna 2.3.4 och är blå ledbussar

Effie
2010-04-25, 22:09

Namnet är väl inte så konstigt. Det kommer av "stomme", som bumbleboo påpekar. Tanken är väl att de ska vara någon sorts stomme i bussnätet - de går långa sträckor, och de går ofta.

Själv åker jag buss 16 till stan ibland, och ibland vidare till Sahlgrenska eller Slottsskogen. Ska jag ditåt, så funkar det bra.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: