
Spårvagn från ASEA i Västerås
Stockholm köpte in 28 stycken.
Varje vagn tar 86 passagerare varav 48 sittande. Längd 15,15 meter och bredd 2,40 meter
Skisserna från SL
Önskar nästan att Västerås haft spårvagnar. Det är nått speciellt med att åka sånt.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tycker det ser jättehärligt ut när en spårvagn kommer åkande. Tvärbanan i Stockholm ska förlängas bland annat till Solna
Spårvagnen är det bästa transportmedlet det är både trevligt och miljövämnligt

Jag tycker det var tråkigt att politikerna inte hade mer intilligens i skallen då de beslöt att lägga ner samtliga spårvägslinjer i Stockholm med undantag av linje 12 som trafikerar Alvik-Nockeby. Nu har de börjat tänka om och vill bygga nya spårvägslinjer igen.
Ta då och återuprätta gamla linje 4 som täckte upp nästan hela Stockholm innerstad för det var en ringlinje som täckte upp Kungsholmen, Vasastan, Östermalm, delar av City, Skeppsbron, Södermalm, Västerbron, Fridhemsplan, ST: Eriksgatan, ST:Eriksplan, Odenplan, Odengatan, Valhallavägen, Sibyllegatan, Nybroplan, Norrmalmstorg, Kungsträdgårdsgatan, Kungsträdgården, Skeppsbron, Slussen, Katarinavägen, Renstiernas gata, Ringvägen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron och så samma runda igen.
Här är samtliga linjer som trafikerade Stockholms gator.
Linje 1. Rosenlunds sjukhus - Norrmalmstorg
Linje 2. Karlaplan - Fredhäll
Linje 3. Högalid - Haga Södra
Linje 4. Ringlinje. Vart senare avkortad och trafikerade Hakberget - Vita bergen
Linje 5. Östra staion - Karlberg
Linje 6. Roslagstull - Sofia Kyrka
Linje 7. Karlberg - Djurgården (Bellmansro)
Linje 8. Södersjukhuset - Tessinparken
Linje 9, Danvikstull - Karlberg
Linje 10. Hornstull - Ropsten
Linje 12 Alvik - Nockeby. Tidigare Tegelbacken - Nockeby,
Linje 15. Norra Bantorget - Sunddbyberg
Linje 16. Slussen - Mälarhöjden
Linje 17. Slussen - Fruängen
Linje 16 och 17 fick under senare delen av 1950 talet ändrad sträckning. De utgick då från Tegelbacken till Mälarhöjden och Fruängen och hette de linje 13 och 14. Dessa linjer lades sedan ned då tunnelbanan invigdes till Fruängen och Mälarhöjden 1964.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
Vi hade spårvagnsom gick till skarpnnäck och vändde där jag kommer imte i håg numret på den men jag åkte den ofta till min farmor och farfar
Vi hade spårvagnshallarna på sockenvägen vid skogskyrkogården

Om man slår upp Örbybanan så får man en perfekt beskrivning över banans sträckning. Örbybanan invigdes den 1 oktober 1930. Den första sträckningen gick från Slussen-katarinavägen-Folkungagatan-Götgatan-Skanstull-Slakthuset-Stureby-Liseberg-Örby. Linjen vände bakom Örby skola. Tre år senare vart tunneln under Götgatan färdig och då ändrades sträckningen. Vart då Slussen- Södra Bantorget, nuvarande Medborgarplatsen- Skanstull- Johanneshov och sedan den vanliga sträcka till Örby. Linjen hade också en förgrening till Skarpnäck. När linjen invigdes så blev det linje 8 för att senare ändra till nr 19.
Det är helt riktigt att det fanns spårvagnshallar på Sockenvägen.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
På den platsen där hallarna låg finns det i dag bostäder
Tänk vad trevligt det var med konduktören längs bak i vagnen

#4
Beträffande linjerna 16 och 17 fick de ingen ändrad sträckning, de utgick hela tiden - ända fram till sista dagen i april 1964 - från Södermalmstorg (Slussen). Då linjerna 13 och 14, till Mälarhöjden respektive Fruängen, tillkom blev de huvudlinjer - med 16 och 17 som förstärkningslinjer i högtrafik - och de utgick från Fridhemsplan, aldrig från Tegelbacken. Efter protester från mälarhöjdsborna fick linje 16 återgå till att vara huvudlinje och 13 blev förstärkningslinje. Linje 14 fortsatte dock att vara huvudlinje till Fruängen, med 17 som förstärkningslinje. Spårvägslinjerna 13, 14, 16 och 17 lades ned i början av april 1964 då tunnelbanan öppnades till Fruängen och Örnsberg. Från Örnsberg fick man åka vidare med anslutningsbuss till de nya stadsdelarna Bredäng och Sätra, så småningom även till Skärholmen, Banan förlängdes i etapper till Sätra, Skärholmen för att slutligen landa i Norsborg. Sista biten - mellan Telefonplan och Fruängen - av spårvägslinjen till Fruängen var redan från början byggd för att kunna konverteras till tunnelbana.