
Spårvägen i Lund
Idé: Låt Sandby gå före Dalby
Dra spårvägen till Södra Sandby innan etappen till Dalby byggs. Det tycker Christer Ljungberg, vd för kollektivtrafikspecialisten Trivector, att man bör överväga.
Länk: Idé: Låt Sandby gå före Dalby
Här välkomnas spårvägen
Ska Lunds framtida spårväg byggas ut till Södra Sandby före Dalby?
Ja tack, svarade de flesta som Sydsvenskan mötte i Södra Sandby på söndagen.
Länk: Här välkomnas spårvägen

Spårväg rakt över torget?
Lund.Om mindre än en månad ska politikerna välja väg, över eller runt om Clemenstorget. Vi gav oss ut på torget för att fråga Lundaborna vad de tycker om de två alternativen.

Jag gillar tanken på spårvägen, och ser gärna att den dras över Clemenstorget. Om spårvägen går till Dalby eller till Södra Sandby, det har jag ingen åsikt om, men…
Dalby verkar naturligare.
Draken en lundabo sedan ungdomsåren på 70-talet.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sweco projekterar ny spårväg i Lund
Sweco anlitas av Lunds kommun för att projektera en ny spårväg mellan Lunds centralstation och Science Village (ESS). Värdet på uppdraget uppgår till minst 20 miljoner kronor.

Nu är beslutet fattat och bygget av en spårväg mellan Lund C och ESS kan börja till hösten. http://www.mynewsdesk.com/se/lund/pressreleases/lunds-kommun-saeger-ja-till-spaarvaegsavtal-1460171
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Bra! 👍🌺
Men det är bara en början. Jag vill även se ett nät inne i stan för det lokala behovet.
Bygg en väst-östlig linje från Värpinge i väster till Linero i öst. Sen bör även områden i söder förbindas med dem i norr.
Så… Ett ett nytt nät bör göras. I grova drag bör man ha linjer till de större bostadsområdena och de med arbetsplatser/skolor.
Jag ser gärna att man stänger av gator för "allmän trafik" och reserverar dem för "nyttotrafiken".
Farwuq som är lundabo sedan länge.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#5 Det är också min förhoppning, att detta bara ska vara ett första steg. När det gäller en linje västerut hoppas jag mer på en linje mot Vildanden, Mobilia och Nova. Busslinje 4 är nog den hårdast belastade i Lund och därmed den där spårvagnar skulle göra störst nytta. Om man kunde bestämma sig för en underjordisk järnvägsstation i Lund, vilket behövs bl.a. för att kunna bygga fyra spår Lund - Flackarp, skulle nuvarande stationsområde vara lämpligt för en spårvagns- och bussterminal. Befintlig utfart söderut skulle kunna utnyttjas för spårväg mot idrottsanläggningarna och Klostergården.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

👍
Låt Lund bli en föregångare.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Det skulle sitta bra med spårväg till både Lomma och Bjärred, förutom Dalby, Staffanstorp och Södra Sandby.
Bygg ett nav kring Lund och ersätt de nerlagda järnvägarna. Inpendlingen till Lund bara ökar och nu planerar de ytterligare en kommunalgymnasieskola.
Jag ser gärna att bileländet kring och i Lund lättar.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

På onsdag tar man första spadtaget vid Tekniska högskolan (LTH).
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kompletterin till #9: https://www.lund.se/trafik--stadsplanering/nyheter-och-nyhetsarkiv/2017/valkommen-till-forsta-spadtaget-for-sparvagen-i-lund/
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Jag hoppas att det inte är tjäle i jorden.
😉
Jag tar mig inte dit; onsdagar är min »tränings och vilodag«.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bygget går vidare.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

En växel levererades i veckan.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2018/nar-vaxeln-och-de-stora-roren-kom-till-stan/
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#13 Egentligen torde det vara fyra växlar. Först blev jag orolig för att det bara skulle bli ett spår på Clemenstorget. Då skulle det bara behövas en växel, men med två spår blir det fyra växlar, även om skribenten använder singularis och ser hela konstruktionen som en enhet.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Det är tre kryssningsväxlar som sätts in längs linjen. Varje sådan består av fyra enkla växlar. Varav en kryssningsväxel är vid Clemenstorget.
Singularis är nog för att de avser hela paketet med fyra samverkande växlar.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nu är kontaktledningen uppsatt i centrum.
Även gräs är utlagt mellan spåren.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nu har den första spårvagnen anlänt till Lund.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-satts-forsta-sparvagnen-pa-plats-i-lund

Måndag 17/8 då får man sluta att springa i spåret.
😃
Jag hoppas de kör högertrafik.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#20 Det är högertrafik för spårvagnar precis som för annan gatutrafik.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Klart jag förstår, det är järnvägarna som föredrar vänstertrafik här i riket, (utom inne i Malmö där de har högertrafik)
Fransoserna lär också ha vänstertrafik, förutom i Elsass-Lotringen där de kör på höger sida.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#22 Egentligen bör man inte tala om ”höger- respektive vänstertrafik” på svenska järnvägar. Dubbelspår är i princip två parallella enkelspår, som kan användas i båda riktningar.
Av praktiska skäl använder man normalt respektive spår i en riktning, men särskilt på Kontinentalbanan använder man spåren som det faller sig lämpligt mellan Östervärn och Fosieby. Det är heller inte ovanligt att tåg mot Ystad kör på vänsterspår mellan Hyllie och Lockarp. I dessa exempel kan man dock inte tala om dubbelspår, eftersom det är inne på Malmö driftplats.
Den enda sträckan, som jag känner till, där man planenligt kör tåg på högerspår på linjen, är sträckan Lernacken - Peberholm, alltså Öresundsbron.
Det förekommer också förbigångar, alltså omkörningar. Om det är det långsamma eller det snabba tåget, som då får gå över på högerspår, avgörs från fall till fall.
I Stockholm har tunnelbanan vänstertrafik, och där kan man använda termen, eftersom signalsystemet utformades för det. Tunnelbanan är en förväxt spårväg, inte en liten järnväg.
I Danmark har man på vissa dubbelspåriga järnvägar samma system som Sverige, men på Kystbanen har man ett äldre system med begränsningar vid körning på vänsterspår.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Alla spårvagnar som normalt trafikerar Lund är tagna ur drift på onsdagsmorgonen.
Det beror bland annat på tekniska problem efter flera häftiga inbromsningar, som hotar att bli förödande om de inte åtgärdas direkt.
https://sverigesradio.se/artikel/alla-sparvagnar-ur-drift-i-lund
Spårvägen har inte fått någon bra början i Lund.
De stora inkörningsproblemen för spårvägen i Lund är en känslig politisk fråga. Ansvariga politiker hänvisar till varandra och ingen vill svara på frågor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-tycker-lundaborna-om-sparvagnsstrulet
Under februari månad ställdes 69 procent av de inplanerade turerna med Lunds spårväg in.
Orsakerna till de inställda avgångarna har varit olika, från slitna hjulplattor och signalfel till kabelbränder.
https://sverigesradio.se/artikel/lunds-sparvags-dystra-februari-stod-mer-still-an-var-i-trafik

Jag har inte hunnit åka ännu, men har plan på det.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Skånetrafiken har hittat en lösning på att laga de trasiga spårvagnarna. Hjulen ska skickas till Norge för att bli omsvarvade. Av de fyra spårvagnar som överlämnats från den spanska tillverkaren till Skånetrafiken är det bara en som är hel.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210406/11718/samtliga-sparvagnar-i-lund-star-stilla-reparation

Mycket tråkigt att de inte har egen svarv.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#30: Ja verkligen.
Spårvagnar är det nya i Skåne, och det är ett helt nytt sätt att resa på i Lund. Staden bygger ett sista stopp på den sprillans nya spårvagnslinjen som kommer att passera mellan Lund C och ESS. Stadsutvecklingen kommer att ske längs med spårvägen, kommunerna kommer att bli tätare, de kommer att förnyas och de kommer att fortsätta att växa.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210510/11896/spektakular-depa-sveriges-modernaste-sparvagnar
Sommaren 2021 var bra för spårvagnsresandet i Lund. Under augusti månad gjordes totalt 43 895 resor, vilket gör augusti till den bästa månaden hittills. Den dag med högst resande hittills är onsdagen den 25 augusti, då 1972 resor gjordes med spårvagnen. Resultatet för juni månad var 31 843 resor och för juli månad 35 519 resor. Kapaciteten för spårvagnen är god och det finns ett stort utrymme för en fortsatt ökning av antalet resor.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210908/12401/resa-med-sparvagn-populart-i-lund

Själv åker jag inte därför jag inte har något att skaffa i de delarna av staden där spåret löper, men efter vad jag sett så ökar antalet resande och i går måndag 13/9 -21 såg det nästan fullsatt ut vid 07.40 när jag passerade Clemenstorget nära Lund C .
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland