
Ett steg närmare spårväg i Lund
Trafikverket har ändrat sig och vill nu anslå medel till en spårväg i Lund.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
I februari 2017 togs de första spadtagen på Lunds spårväg, en linje mellan Lunds Central och European Spallation Source (ESS), nordost om centrum. Linjen omfattar 5,5 kilometer dubbelspår med nio hållplatser och en ny bro. Premiärturen beräknas ske under 2020 (Wikipedia.)
Nu har den lokala Alliansen avgivit ett löfte att inga fler linjer skall prospekteras om de får väljarnas förtroende den kommande mandatperioden.
"De fyra borgerliga partierna anser att det inte finns tillräckligt resandeunderlag någonstans i kommunen, som skulle kunna motivera en satsning på spår. – Under överskådlig tid ser vi att bussar räcker för kommunikationerna. Resandeunderlaget visar tydligt att det inte behövs någon mer spårvagn just nu, säger Torsten Czernyson (KD). Dessutom menar alliansen att det skulle bli riktigt dyrt för kommunen att bygga fler linjer, eftersom staten – som står för närmare hälften av kostnaden för spårvägen mellan Lund C och Brunnshög – inte lär ha intresse av att medfinansiera fler etapper."---

#1 Tråkig inställning hos Alliansen, men opinionen brukar svänga, när en spårväg börjar trafikeras. Då vill man inte längre skramla omkring i bussar. Dessutom förefaller logiken märklig. Man kan knappast få statsbidrag, om man inte har några planer.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Nu har ännu ett steg tagits, då sju spårvagnar har beställts från CAF: http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/lunds-nya-spaarvagnar-tar-form-2552636
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.