
Förbifart Stockholm
Scania: Förbifart Stockholm kan elektrifieras
Storföretaget föreslår elektrifierad väg och ren batteridrift för busstrafiken.

Jag ser en väldigt stor brist i behovsanalysen för förslaget, men den bristen ligger också på förbifarten som helhet. Samma brist har väldigt tydligt givit sig tillkänna för andra infrastruktursatsningar genom åren, och de upprepas.
Det är simpelt nog så att trafikströmmarna går företrädesvis in mot stadens centrum, och bara en mindre del berör genomfart och fjärrtrafik. Grundproblemet är att behov skapas för en omfattande trafik genom övriga åtgärder i infrastrukturen, de åtgärder som får storstäder att växa över alla bräddar och deras trafik bli ohållbar.
Kort sagt. Förbifarten är inte en främst en förbifart, utan ett sätt att stimulera en ohållbar storstadsstruktur, där bostäder skiljs från arbetsplatser. Visst ser det geschwinnt ut att kunna dra hela sträckan från Södertälje till Sollentuna med elbuss, men den stora frågan borde vara: Varför?
I de blindas rike är den enögde kung.