
De rostande italienska spårvagnarna i Göteborg
Här kommer en länk om det ganska dåliga inköpet av dessa Italienska vagnarna i Göteborg.
När det begav sig så bodde vi vid en vändslinga och hade vår balkong alldeles bredvid där de körde den första linjen.
Då hade de stora problem med gnissel när vagnarna svängde och det var otroligt irriterande att höra detta var tionde minut
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Klart en politiker inte kan ångra något!!

Jag vet, det är det som gör det hela så lustigt. Alla i Göteborg vet om detta problem och att det kostat en massa onödiga pengar men det hade varit bra mycket bättre att man erkände att man gjort en blunder.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Resultatet av en undersökning bland resenärerna ger svaret:
De nya italienska vagnarna upplevs som sämre än 80-talsvagnarna i nästan alla avseenden.

Abraham Staifo: Spårvagnarna är ett gissel
Det som krävs är ett långsiktigt tänkande, kanske uppåt 50 år framåt. Sen måste ärendet med kollektivtrafiken läggas åt handlingarna, skriver GP: Abraham Staifo.

Trasiga spårvagnar drabbar resenärer
Det är extra trångt på Göteborgs spårvagnar just nu. Anledningen är att nästan varannan ny spårvagn är trasig och står på verkstad efter julhelgen.

Billiga spårvagnar blir en dyr affär
Det kan kosta skattebetalarna i Göteborg en halv miljard kronor att få de billiga italienska vagnarna i användbart skick.

Varannan ny spårvagn står inne på verkstad
22 av 48 italienska spårvagnar stod i går morse på verkstad. Enligt uppgift kan det kosta 500 miljoner kronor att få någorlunda ordning på de italienska vagnarna.

Köp spårvagn från hyllan
Fiaskot med Ansaldobreda får inte upprepas när Göteborg köper hundra nya spårvagnar.
Länk: Köp spårvagn från hyllan

Det härmed spårvagnarna har nästan blivit som ett skämt här i Göteborg fast egentligen är det långt ifrån roligt.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

#11 Det var en skämtteckning häromdan i GP, där det stod ungefär så här:
Man vill att folk åker kollektivt i Göteborg med spårvagnar som står på verkstad.
Och ja, så är det ju.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ett skepp kommer lastat med spårvagn från Italien
Den 65 och sista spårvagnen från Ansaldobreda skulle levererats till Göteborgs Stad i december. Men den blev stående i Majnabbe i sju veckor. Ansaldobreda hade inte betalt räkningen till åkeriet.

Italienska spårvagnar rostar sönder i Göteborg
Problemen med de italienska spårvagnarna som färdas i Göteborg fortsätter. Nu håller vagnarna på att rosta sönder. Fem har redan tagits ur bruk och många fler kan stoppas inom kort, skriver Göteborgs-Posten.
Länk: Italienska spårvagnar rostar sönder i Göteborg
Spårvagnarna rostar sönder
De italienska spårvagnarna i Göteborg håller på att rosta sönder. Fem har redan tagits ur trafik, många fler kan stoppas inom kort. Det är oklart hur skadorna skall åtgärdas och vem som skall betala.

#14 Jo, jag blir inte klok på varför de envisas med att upphandla dessa kassa spårvagnar.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

"Började bra men verkar gått åt skogen"
Ett bra förfrågningsunderlag, en nollställning som fick ödesdigra konsekvenser och en upphandling som spårade ur.
Länk: "Började bra men verkar gått åt skogen"
Dokumenten på bordet - hjälp GP granska
Här är de hemliga dokumenten om 2000-talets mest omskrivna upphandling i Göteborg, köpet av 40 spårvagnar från Ansaldobreda.

”Man borde använt nödbroms”
Ett bra förfrågningsunderlag, en nollställning som fick ödesdigra konsekvenser och en upphandling som spårade ur.
Länk: ”Man borde använt nödbroms”
Nya dokument om spårvagnsköpet
GP:s granskning av köpet av 40 spårvagnar från Ansaldobreda 2001 fortsätter.

Konkurrenten: "Vi har inte haft några problem"
När Göteborgs stad upphandlade om nya spårvagnar 1999-2001 var Bombardier en av sex tillverkare som lämnade anbud.

Besiktningarna drogs in
Trafikkontoret tyckte besiktningarna av de italienska spårvagnarna i Pistoia blev för dyra och ställde in dem. Men besiktningarna återupptogs när bristerna blev för stora.
Länk: Besiktningarna drogs in
Problem i flera länder
Spårvagnarna från Ansaldo till Oslo försenades flera år. Styrgruppen för upphandlingen av spårvagn till Göteborg for till Norge för att få veta hur man skulle handskas med Ansaldobreda.
Länk: Problem i flera länder

Visselblåsare: "Politikerna visste"
En hemlig tipsare såg med egna ögon att Ansaldobredas spårvagnar inte höll måttet. Men politikerna lyssnade inte på varningarna.

Politiker: Vi litade på experterna
Försenade leveranser, gnissel, strul med reservdelar och varningar från andra städer. Ändå valde politikerna att köpa in fler spårvagnar från Ansaldobreda. Ett fett statsbidrag lockade.
Länk: Politiker: Vi litade på experterna
Tjänstemän: Beslutet förmodligen det rätta
Valet var inte självklart, våndan betydande men beslutet förmodligen det rätta. Det säger tjänstemännen bakom beslutet att köpa ytterligare 25 spårvagnar från Ansaldobreda.

GP knackade på hos Ansaldobreda
Göteborgs-Posten knackade på i fabriken i Pistoia i Italien där Göteborgs rostiga spårvagnar sattes ihop. Vi fick vända i entrén. Ansaldobreda vägrar att svara på några som helst frågor.
Länk: GP knackade på hos Ansaldobreda
GP:s team söker Ansaldobredas representanter

Nya spårvagnarna sliter mer på spåren
Slitaget på spårvägsspåren i Göteborg har fördubblats sedan de italienska spårvagnarna sattes i trafik. Kostnaderna för spårunderhållet ökar med miljontals kronor varje år.
Länk: Nya spårvagnarna sliter mer på spåren
Här är hemliga avtalet med Ansaldobreda
Avtalet mellan Ansaldobreda och Göteborgs Stad från 2001 om köpet av 40 spårvagnar har delvis blivit offentligt.

Spårvagnarna rostiga redan på fabriken
Redan när de första spårvagnarna till Göteborg monterades hos Ansaldobreda i Pistoia hösten 2003 var stålplåten som skulle rymma motorerna täckta av rost.

Det här blir bara värre och värre.. Suck.

Rostskadade spårvagnar snart i trafik
Redan nästa vecka skall den första av de 38 rostskadade spårvagnarna i Göteborg åter kunna vara i trafik.
Länk: Rostskadade spårvagnar snart i trafik
Politikerna var ovetande om rosten
Politikerna fick aldrig någon information om rosten i vagnarna från Ansaldobreda. Bilderna från fabriken spreds inte vidare.

Första rostsanerade vagnen åter i trafik
Den första italienska spårvagnen som rostsanerats är tillbaka på spåren. Ytterligare fyra vagnar skall vara i trafik inom ett par veckor.
Rostsaneringen av de italienska spårvagnarna har avbrutits. Ansaldobreda kräver en opartisk utredning och hotar att dra in alla garantier.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1564455-rostsaneringen-av-sparvagnarna-har-avbrutits

Jaha, nu börjar det kosta pengar också …
Tycker synd om göteborgarna.

Absolut.

😭
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Konsult har kostat kommunen 20 miljoner
I ett kontorsrum på Göteborgs spårvägar sitter en av vinnarna i spelet om de italienska spårvagnarna - konsulten Andreas Wannebo. Under elva år har han kostat kommunen minst 20 miljoner kronor.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1570128-konsult-har-kostat-kommunen-20-miljoner
Jag kunde ha gjort jobbet för bara 19 miljoner kr 🤪

#33 Jag kunde varit din sekreterare för några mille om det skulle knipa😃
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#34 Taget 😉
Politiker om konsulten: "Är han inte anställd?"
Anlitandet av Andreas Wannebo som konsult för de italienska spårvagnarna i elva år förvånar politikerna. - Är han inte anställd? Det hade jag ingen aning om, säger Lennart Duell (FP).
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1572479-politiker-om-konsulten-ar-han-inte-anstalld-
Det där med att kommunicera med varandra verkar inte vara Göteborgs politikernas starka sida. 🤔
Ihåligt sa Bill. Med hål i sa Bull 😉

Italienska spårvagnar i blåsväder igen
Hälften av Oslos spårvagnar har körts till verkstaden.

Tar 30 trikker ut av drift etter funn av feil
Etter å ha funnet sprekker i konstruksjonen tas 30 trikker i Oslo ut av drift med øyeblikkelig virkning.
Länk: Tar 30 trikker ut av drift etter funn av feil
Trikkekrise frem til sommeren i Oslo
Sporveien varsler at det ligger an til parkerte trikker i hovedstaden ut juni.

Rostiga spårvagnar till skiljedomstol
Göteborgs stad lyckades inte komma överens med Ansaldobreda. Trafiknämnden beslöt på onsdagen i enighet att ansöka om ett skiljedomsförfarande gentemot det italienska företaget.
Länk: Rostiga spårvagnar till skiljedomstol
Göteborg vill dra Ansaldobreda inför skiljedomstol
Kommunstyrelsen ger trafiknämnden tillstånd att inleda ett så kallat skiljedomsförfarande mot Ansaldobreda för de rostiga spårvagnarna i Göteborg.

Granskning av spårvagnsköp snart klar
Frågetecken omger fakturor, rutiner och ansvar för de rostiga spårvagnarna. Men nu är Stadsrevisionens granskning på finalen.
Länk: Granskning av spårvagnsköp snart klar
Vagnarna går till skiljedom
I går var nästan hälften av de italienska spårvagnarna i Göteborg ur trafik. Nu har politikerna tröttnat. Kommunstyrelsen ger klartecken för ett skiljedomsförfarande mot Ansaldobreda.

Ljus i spårvagnstunneln
Efter 13 år måste affären med Ansaldobreda få ett slut.
Länk: Ljus i spårvagnstunneln

Spårvägs-vd:ns advokat ifrågasätter mätningar
Spårvägens vd Lars-Börje Björfjäll ställdes inför hovrätten på måndagen. Hans advokat ifrågasatte, precis som i tingsrätten, polisens mätmetoder.
Länk: Spårvägs-vd:ns advokat ifrågasätter mätningar
Spårvägens vd frias för slarv
Spårvägens vd Lars-Börje Björfjäll frikänns även i hovrätten för slarv med bussäkerheten.

"Spårvagnarna fuskbyggen"
De italienska spårvagnarna beställdes i god tro, men till Göteborg levererades fuskbyggen.
- Det är synnerligen allvarligt, säger stadsrevisionens ordförande Lars Bergsten (M).
Länk: "Spårvagnarna fuskbyggen"
Uppgörelse på gång om rostiga spårvagnar
Göteborgs Stad kan dra tillbaka ansökan om skiljedomsförfarande mot Ansaldobreda. Om det italienska företaget gör som Göteborg vill.

Rostskadorna tar flera år att reparera
Det kommer att ta flera år att få samtliga 65 italienska spårvagnar i trafik igen.
Köpet av de italienska spårvagnarna är i hetluften igen. I en ny granskning väntas Stadsrevisionen rikta kritik mot hur kvitton och fakturor skötts i kommunen.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2543652-ny-kritik-mot-sparvagnsaffaren
Göteborgs stad häver nu avtalet med Ansaldobreda. Istället ska ett annat företag rostsanera M32-vagnarna.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/rostiga-sparvagnar-tas-hem-1
De italienska spårvagnarna har i åratal varit en dödsfälla. GP kan idag avslöja att nödöppnarna inte fungerat och lett till fel i snitt en gång i månaden. Information Göteborgs spårvägar varit tyst om https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2960120-italienska-sparvagnarna-en-ren-dodsfalla-#sthash.eW8DXC3C.dpuf