Gratis kollektivtrafik
Gratis kollektivtrafik i Sollefteå och Avesta i sommar
Kommunerna vill uppmuntra invånarna att lämna bilen hemma.
Länk: Gratis kollektivtrafik i Sollefteå och Avesta i sommar

Ja till fri kollektivtrafik i Tallin
Tallinn blir första huvudstad i Europa med att införa avgiftsfri kollektivtrafik.

”Kan knappt tala om det – det är så dumt”
Ekonomen Andres Arrak är kritisk till förslaget som han ser som ett försök till röstfiske från ett parti på fall.

Gratis buss en succé
1 juli förra året blev det gratis att åla lokalbuss i Avesta. Under första halvåret ökade bussåkandet med 90 procent.
Länk: Gratis buss en succé

De får gärna pröva det även här i Lund.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Avesta nästan ensamt om fria bussresor
Bara ett fåtal kommun har hållit ut. Försöken med fria bussresor har lagts ned. Avestas försök avslutas sista juni, men det finns en stark politisk vilja att fortsätta.

Det skulle vara intressant att prova här i Lund, men…
Bussarna är redan ganska så hårt belastade på vissa tider, då finge man öka turtätheten.
Det borde dom ju införa här i Stockholm också istället för att slänga flera hundra miljoner på spärrar och kontrollanter samt ännu mer på den terrorn som dom kallar "trygghet" med ordningsvakter som spenderar merparten av tiden med att vakta spärrlinjer (så folk inte ska planka) och jävlas allmänt för småsaker.
Även om mer skattepengar måste tas så kommer ju trafiken kosta mindre totalt sett (en massa pengar slängs bort i onödan med avgiftssystemet). Sen kommer ju trafiken behöva byggas ut pga tillströmningen av resenärer (så totalt sett ökar förstås kostnaden för kollektivtrafiken).
Men det blir då mindre belastning på det ännu mer överfulla vägnätet och vägutbyggnader kostar ju mer i förhållande till hur många som kan utnyttja dom. Allt som allt lär inte skattekostnaderna öka mycket alls.

👍

Jag tror också på gratis kollektivtrafik i Stockholm. Att det ligger på skatten i stället

Men… Många riskerar förlorar sina jobb.
☝️

Gratisbussar gör förare sjuka
Bussarna har blivit värmestuga. Passagerarna bryr sig inte om busschaufförerna. Det är hotfulla och aggressiva. De fria bussresorna stressar bussförarna.

Precis det som jag befarat. Att det blir "värmestugor" kan också skrämma iväg vanliga passagerare.
😕

”Värre än i Göteborg”
Missbrukare kissar i bussen, spiller öl och sprit och skrämmer skolbarn. Tidtabellerna håller inte. Chaufförerna tvingas neka barnvagnar och rullatorer.
Länk: ”Värre än i Göteborg”

Gratis buss under julhandeln
Under julen kan du åka gratis buss i Skövde. Under fyra helger ordnas resor mellan Stallsiken, Norrmalm och centrum.

Förslag om fria bussar- återremiss
Ett medborgarförslag om fria bussar i Falun skapade en lång debatt.
Länk: Förslag om fria bussar- återremiss
Än finns chans till gratis kollektivtrafik
Falu kommunfullmäktige hade i torsdags i stort sett bara att klubba igenom kommunstyrelsens förslag att gratis kollektivtrafik ska vi inte ha i kommunen på grund av kostnaderna på 29 miljoner kronor.
Men så dök medborgarförslagets skapare av gratis kollektivtrafik, Maj Ardesjö, upp och ställde det förväntade beslutet på kant, så nu finns fortfarande chansen till gratis kollektivtrafik i Falun.

”Arbetsmiljön ska förbättras”
– Jag tar väldigt allvarligt på rapporterna från busschaufförerna, säger Tomas Ramsell, vd och ägare till Västanhede Trafik.

Hm, känns hemskt att vi ska behöva stänga ute vissa medborgare bara för att de är missbrukare, men självklart ska våra barn få en trygghet i bussar på väg till skolan!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.

Man stänger inte ute folk pga. de är missbrukare, det beror snarast på att de inte uppför sig. Vi måste prioritera personal, barn och arbetspendlares trygghet.

Jag tycker att det verkar vara ett väldigt bra och positivt sätt att få folk att åka mer kollektivt istället för att ta bilen, men det finns ju även nackdelar.

#19 Det finns för- och nacdelar med allt egentligen🤔

#20 så sant så = )

Gratisbussar i Falun ska utredas
En ytterligare utredning ska göras av gratis kollektivtrafik i Falu kommun.
Trafik- och fritid har beräknat att utredningen kommer att kosta cirka 400 000 kronor att genomföra, och vill därför att kommunstyrelsen beviljar denna summa i tilläggsanslag.

Man kan ju lägga märke till att det bara är på mindre orter, med säkert väldigt liten kollektivtrafikandel som detta är aktuellt. Annars skulle det bli för dyrt.

Tror det skulle funka jättebra om bara kommunerna satsade på det. Och prioriterade bort annat onödigt. Som en massa "kultur" här i Umeå… :P suck.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.

Sen så finns det ett feltänk här, då man ofta antar att den låga kollektivtrafikens låga andel i dessa orter skulle bero på att den var för dyr. Detta stämmer knappast. Kostnadsmässigt har privatbilen inte en chans mot kollektivtrafiken.
Hög kollektivtafikandel har man bara där bebyggelsestrukturen är lämplig att försörja med kollektivtrafik, och det är den väldigt sällan i mindre orter.
@25
Det är även j*vligt idiotiskt att jämföra kostnader för kollektivtrafiken med att äga en bil. Många (speciellt dom som bor i mindre orter) äger redan en bil eftersom dom vill ha eller behöver en bil och betalar därmed redan alla fasta kostnader - oavsett dom använder den eller inte.
Så dyr som kollektivtrafiken är, så är det ofta billigare att köra en bil man redan äger - och det är precis dom korta resorna (dom som skitar ner miljön mest per "fordons-km") som man verkligen tjänar på att åka bil också. Dom som bor inom kanske 15 km från jobbet och redan äger och betalar för en bil tjänar oftast inte på att välja kollektivtrafiken - om dom inte plankar förstås (för min egen del har jag inte köpt en biljett sen sommaren 2010)
Det är också dumt att jämföra att åka bil från dörr till dörr med att få gå till och från hållplatser/stationer och få längre restider (klart man är beredd att betala mer för komforten). På vissa sträckor där det finns pendeltåg och tunnelbana kan man dock få dra på rätt bra för att köra bil lika fort som kollektivtrafiken och här i Stockholm "vinner" ofta även bussar (om dom har egna filer) och spårvagnar p g a köer på vägarna. Men dom som alltid åker bil kommer ju inte precis testa kollektivtrafiken i nån större utsträckning heller, om den kostar lika mycket eller i värsta fall t o m mer än soppan (för det är den som är intressant - kostnader för trafikförsäkring, fordonsskatt mm är ju inte relevanta i det här sammanhanget)

På mindre orter med litet underlag kommer kollektivtrafiken ilte att kunna konkurrera, så länge förhållanden liknar dagens.
Den stora volymen av resor i moderna samhällen är daglig pendling. Årskort på SL kostar 8 300. Klå det den som kan.
Det går inte att komma ifrån att skall kollektivtrafikandelen höjas väsentligt måste fundamentala faktorer ändras. Bebyggelsestruktur, vardagslivets organisering etc.

Succén fortsätter – allt fler åker buss
Bussresenärerna fortsätter att bli fler i Avesta. Ökningen är 171 procent. Siffrorna kommer lagom till den stora konferensen om avgiftsfri kollektivtrafik i Avesta 17-18 september
Länk: dalademokraten.se

Härligt att höra :-)

Javisst! Och det kanske sprider sig …
Avgiftsfria bussar är en succé i Avesta
I Avesta fortsätter avgiftsfria bussresor att vara en succé. Kommunen tog initiativet till det här 2012 och sedan dess har antalet bussresenärer stigit enormt.
Länk: sverigesradio.se

Ja, såg din tråd om att Ludvika även funderar på att införa det, mycket bra initiativ tycker jag :-)

Hoppas det går bra även i fortsättningen.

Istället för helt gratis så skulle varje kommuninnevånare få ett kort som ger kanske 4 gratis resor per dag. Då skulle man enkelt få resandestatistik (för framtida utbyggnad) och slippa att bussarna blir värmestugor.
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

👍

#33 ingen dum idé, frågan är väl kanske hur dyrt och "knöligt" det skulle vara att genomföra i slutändan.

Det behöver inte bli varken dyrt eller knöligt. De allra flesta bussbolag har nog redan ett system som hanterar kort idag. De som vill ha ett kort får masa sig till ett försäljningsställe och hämta ut ett kort och registrera sig så kortet blir personligt. De kan då också ladda på pengar på kortet om de tror att de kommer att åka mer än 4 resor om dagen. De som redan har kort registrerar bara dem (om det inte redan är gjort) och kan välja att behålla pengarna på kortet eller få tillbaka dem. Plättlätt! 🙂
Man kan även välja att ta ut en pant för kortet eller ta ut ett självkostnadspris för nästa kort om folk har drällt bort sitt första.
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Låter bra. Man vill gärna att det är rätt resenärer som nyttjar trafiken.

#36 absolut, kan inte göra något annat än att hålla med, det är en smidig lösning för resenärerna . Jag tänkte dock inte för de som ska använda detta utan snarare dom som kommer att ta hand om det administrativa bitarna, kostnaden för att införa ett sådant system ect
Härligt att se ju. Personligen förstår jag mig inte på dom som kör bil till jobbet varje dag. För mig är bil något man kör för att det är roligt - poängen försvinner ju liksom om man måste köra mitt i rusningen med tillhörande köer och mängder med långsam trafik. Undantaget är väl om man måste åka en sträcka som är besvärlig med kollektivtrafiken (t ex dåliga tvärförbindelser, långt att gå till stationen etc.). Men det gäller nog inte merparten för jag bor i Kungsängen vid pendeltågsstationen och en vardagsmorgon hör man ju ett antal bilar och motorcyklar starta och åka iväg från parkeringarna i området, garagedörrar som öppnas/stängs på huset mittemot etc (allt inom ett avstånd på typ 200 m från stationen). Jag brukar sova med öppet fönster och vaknar ofta av det. Men jag är inte typen som stör mig på sånt utan tycker mest det är komiskt😃
Dagtid är det dock alltid mycket trafik oavsett dag tycker jag. Men här i Stockholm lider kollektivtrafiken av ett annat gissel på helgerna - och det är att SL envisas med att köra med korta tåg så att det blir enorm trängsel (lika mycket som i rusningen, men hela dagarna - från förmiddag till sen eftermiddag). Jag och en polare brukar kalla det tåghelvete. Därav kör jag hellre bil ändå om jag har möjlighet.
Uppenbarligen tycker ju många likadant även i rusningen att trängseln på tågen är jobbigare. Men jag tycker ju liksom det känns som att i rusningen kan man ju inte göra mycket åt det (skulle ju kräva att man strukturera om hela samhället så att inte dom flesta jobbar samma tider). Det är mycket mer frustrerande när det blir trångt helt i onödan för att SL inte behagar köra långa tåg. Samtidigt är ju rusningen ändå det värsta på vägarna - då står ju trafiken ofta nästan still. Dagtid helger rullar det ju oftast iallafall.
Sen tror också dom som har en egen bil, betalar för den (och inte vill planka på SL - vilket t ex jag gör) ser SL kort som en extrakostnad - ofta är ju soppan de facto också billigare för att ta bilen istället.
Gratis/billigare kollektivtrafik samt köra långa tåg på helgerna tror jag därför skulle hjälpa bra mycket bättre än att straffskatta bilister som dom "satsar på" nu. Dessutom höjer dom ju priset på kollektivtrafiken samtidigt (vilket tar ut effekten av straffskatter för bilister). Fullständigt idiotiskt och handlar ju mer om att inkassera pengar än att göra något åt trafik och miljöproblemen. Kollektivtrafiken har ju de facto oslagbar kapacitet när det gäller att transportera så många som möjligt - för det är ju mycket det, det handlar om i städer.