Annons:
Etikettbussar
Läst 7254 ggr
horribleatnames
2015-08-18 12:47

Tryckluftsbromsar

Går en bussförarutbildning just nu och vi ska ha omprov på tryckluftsbromsar nu på måndag. Mitt problem är att INGET om bromsarna fastnar. Inget förutom att typ funkar dom så saktar/stannar bussen. That's it. Lärarna har försökt med powerpoints, filmer och att läsa ordagrant ur tungboken.  Och jag har själv läst i boken men det fastnar inte. Lärarna har sagt nästan unisont "ni ska inte bli bussmekaniker, men det är bra att veta". Ändå fastnar det inte. Jag är praktiskt lagd så teori om tryckluftsbromsar (till största delen) är rena grekiskan. Allt annat hittills har fastnat, men här tar det totalstopp 😕

Så, kan nån här inne förklara på typ en 5årings nivå hur tryckluftsbromsarna funkar, vad som händer och vilka delar som är involverade etc? Med andra ord i princip allt om tryckluftsbromsarna.

Tack på förhand!

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Inkanyezi
2015-08-18 13:29
#1

Ska försöka…

Om man inte har tryck så funkar dom inte alls. Det är därför man måste vänta tills man har tryck i systemet innan man får köra bussen.

Handbromsen i moderna bussar är negativt verkande. Den slår till när det inte finns något tryck. Det är en fjäder som drar åt handbromsen, och det behövs tryck för att lätta på den. När man fäller handbromshandtaget släpper man ur luften ur den cylindern. Det innebär så klart också att man inte kan köra innan man har fått tillräckligt tryck för att handbromsen ska släppa.

Sedan när man trampar på pedalen för att bromsa så händer i stort sett ingenting, sedan ingenting igen, och sedan kommer bromsen.

Det finns alltså en fördröjning innan bromsen tar, och det är för att luften måste hinna komma från tryckluftstanken till pedalen och sedan gå ut till klockorna som påverkar de mekaniska delarna av bromsen. Därför måste man alltid planera sin körning så att man inte behöver bromsa plötsligt.

Det tar en stund innan bromsen tar. Det är bland det viktigaste att veta när man ska köra med tryckluftsbromsar.

Pedalen du trampar på är en styrventil, och den bestämmer hur högt trycket ska bli i ledningen som går till bromsarna. Trycker du pedalen djupt kommer mycket tryck ut, och om du lättar på pedalen, så pyser en del av den luften ut i pedalens ventil, så att trycket i ledningarna ut till bromsklockorna sjunker. På så sätt styrs bromseffekten av hur djupt du trampar pedalen.

Det finns också en liten cylinder eller klocka som skapar mottryck på pedalen, så att du känner hur mycket bromseffekt du lägger på. Det tar alltså emot när man vill trampa pedalen djupt.

Om man har ABS, låsningsfria bromsar, så kommer det systemet att hindra att hjulen låser sig, genom att sänka trycket. Om man panikbromsar kommer pedalen, som ju genom den lilla extra klockan under har återkoppling, att skaka. Den vibrerar genom att bromsen automatiskt pumpar när man har ABS och försöker bromsa hårdare än det går.

När ett fordon med tryckluftsbromsar har varit nattparkerat är det tillåtet att tomgångsköra längre tid för att få upp trycket. Om det inte räcker med tomgångskörning för att trycket ska komma upp har man luftläcka som måste åtgärdas för att man ska få köra med fordonet. Efter rast är det inte tillåtet att tomgångsköra längre tid än tre minuter. Ett fordon som tappar luften under din rast har också läcka som måste åtgärdas.

Och vid plötsligt tryckfall, till exempel om man kör av en tryckluftsledning mot någonting på marken, då stannar fordonet med hjälp av den negativt verkande handbromsen automatiskt, eller om det är ett betydligt äldre fordon kan man bara stoppa det med en mekanisk handbroms.

horribleatnames
2015-08-18 14:06
#2

#1

Tack! Av nån anledning var ditt sätt att förklara mycket enklare än det lärarna har kört med. Ska läsa fler gånger så det sitter, men nu ska jag ta paus innan jag läser igen 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Inkanyezi
2015-08-18 14:30
#3

Det är ett par saker till, som kanske inte är absolut nödvändigt att veta med nya fordon, men som kan vara bra för att förstå systemet lite bättre. 

När luft pumpas in i systemet av kompressorn, så innehåller den luften vatten i form av vattenånga med den luftfuktighet som för tillfället gäller. Det vattnet kondenseras inne i luftledningarna, och kanske särskilt just när trycket släpper, dels när man bromsar och luft går ut ur tanken, och också sedan när man släpper bromsen och luften går ut ur bromsledningarna.

Det där vattnet kan vålla problem, och därför har moderna bussar en lufttork, som ser till att ta bort en stor del av överskottsvattnet, så att systemet innehåller torr luft. Lufttorken sitter därbak någonstans nära kompressor och lufttank, och den pyser ut en skvätt lite då och då, vilket man hör ibland som ett pssssssht. Det är extra viktigt på vintern att det där funkar, eftersom man annars kan få fryst vatten, is, i bromsledningar och ventiler. Därför ska man vara uppmärksam på att man verkligen får det där pyset när man har fått fullt tryck.

På äldre fordon utan lufttork måste man själv tappa ur vattnet ur tankarna, där det samlas då luften pumpas in. Det gör man med ventiler som sitter nertill på respektive lufttank. Oftast finns flera tankar man måste pysa. På en del bussar finns kedjor som man ska dra i för att pysa ut kondensvattnet ur tankarna. Inga sådana fordon finns såvitt jag vet i trafik inom SL, men du kan någon gång stöta på en buss eller lastbil som man måste pysa tankarna på för att få ut vattnet ur lufttankarna. Därför bör man känna till det och få reda på om fordonet har lufttork eller om man måste pysa ut vattnet själv.

Upp till toppen
Annons: