Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 535 ggr
[Carpinus]
2015-06-03 14:48

Västtrafik kickar bevakningsföretag

Bevakningsföretaget G4S mister avtalet med Västtrafik efter att deras personal försett en busschaufför med handfängsel och utsatt honom för förödmjukande behandling inför allmänhetens ögon.

Artikel i Aftonbladet.

Annons:
Leffe
2015-06-03 14:57
Fialialej
2015-06-05 11:12
#2

Helt ok för mig. De verkar inte ha självbehärskning eller nog respekt för andra människor för att klara det jobbet.

"På natten är alla katter svarta"

[Carpinus]
2015-06-05 12:34
#3

Nej, jag nådde näst intill illa när jag såg och hörde väktaren/ordningsvaktens verbala kölhalning av chauffören! Oavsett om det föreligger skilda uppgifter om vad som föregick att föraren handfängslades så finns det ingen anledning att bära sig åt som den väktaren/ordningsvakten - han kan inte ha varit riktigt vaken under utbildningen när ämnet "konflikthantering" ventilerades…

KPD
2015-06-11 11:02
#4

Det är en bra markering, att säga upp avtalet, men samtidigt tror jag att problemet fanns på individ- eller gruppnivå. Jag har aldrig varit med om att G4S burit sig åt så i Skåne.

En intressant fråga är om den som får uppdraget kommer att behöva anställa personal. Ska man då rata alla dem som tjänstgjort på G4S eller kommer några av dem att erbjudas anställning?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Carpinus]
2015-06-11 11:23
#5

#4 Vad jag förstår har inte G4S haft så stor del av kontrollerna. SR skriver: "G4S har ansvarat för Västtrafiks biljettkontroller utanför Göteborgs kommun samt vissa busslinjer som går genom Göteborg. Securitas, som utför den stora merparten av Västtrafiks biljettkontroller och ansvarar för kontrollerna i Göteborgs kommun, har ingenting med fredagens händelse att göra."

Av tradition är det inte så populärt att byta mellan de stora bevakningsföretagen (om det inte gäller att överta "fasta objekt" med inkörd personal), så något strömhopp blir det förmodligen inte. Förmodar även att kunden Västtrafik kan ha synpunkter på om personal från det utsparkade företaget dyker upp hos konkurrenten, hur oskyldigt drabbade vissa än blivit.

Upp till toppen
Annons: