Annons:
Etikettbussar
Läst 938 ggr
ElLobo
2015-01-22, 09:43

Elbussar

Många elbussar rullar redan i världen

Volvo är långt ifrån det enda företaget som utvecklar helelektriska bussar. Batteribussar från en rad tillverkare finns redan i drift.

Länk: Många elbussar rullar redan i världen

Batteriet är Volvos största utmaning

Energisnål, tyst och avgasfri. Volvos första helt elektriska buss börjar rulla i Göteborg i sommar. Men det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen. 

– Batterierna är vår stora utmaning, säger Fredrika Berndtsson, ansvarig för drivlinan.

Länk: Batteriet är Volvos största utmaning

Annons:
Ride84XL
2015-02-09, 03:43

Batterierna är ju det som är problemet med alla elfordon som inte går på spår med ström i kontaktledning/strömskena. Om det inte var för problemet med att lagra energin skulle nog dagens bensin och dieselmotorer i vägfordon va lika antika som ånglok är idag (endast köras för museiändamål) - ja frågan är om dom ens utvecklats från början (elmotorer är ju också en väldigt gammal teknik). Även dom äldsta elmotorerna är mycket bättre än nya förbränningsmotorer - i alla kategorier, utom kanske ljudet då (t ex mullret från en V8 kan man ju aldrig få med eldrift) - så länge man kan tillföra den energi som behövs.

Men det är ju schysst att det iallafall görs framsteg på området - även om det går sakta.

tarantass
2015-03-06, 02:49

"Elbussar" och "helelektriska bussar"? Jag har för mig det har funnits något som kallas "trådbuss" i över hundra år. Menar man "batteribussar" ska man säga det. Eller är det medvetet vilseledande reklam för att få miljöpoäng?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Inkanyezi
2015-04-10, 10:20

Jag minns många trådbusslinjer från Stockholm på femtiotalet, men redan långt före högertrafiken lades flera trådbusslinjer ner. Det fanns också en fraktväg med samma system, trådar några meter över gatan, mellan Kvarnholmen och Södra station, där lastbilar fraktade säd och mjöl till och från verksamheterna på Kvarnholmen. Själv åkte jag några gånger med trådbuss från Slussen till Årsta, och de var klart mindre bullriga än andra bussar.

Jag vet att i diskussionerna kring nerläggning fanns bland annat underhållet och den stora mängden ägare av fastigheter där man hade fästpunkter för ledningarna, liksom riskerna för elolycksfall. Ett antal olyckor från England togs upp, där det förekom öppna tvåvåningsbussar som kördes under ledningarna för trådbussar och spårvagnar. Bussarna hade batterier som möjliggjorde långsam passage förbi tillfälliga hinder, där man tog ner strömavtagarna. De kunde inte köras någon längre sträcka på batteri, och linjeomläggningar var därför knappast möjliga utanför ledningsnätet.

Det system som provas nu möjliggör snabb laddning på bestämda punkter och en relativt lång körsträcka på batteri. Utbyggt med fler laddstationer skulle det kunna täcka hela behovet av busstrafik i innerstaden. Eftersom bussarna är hybrider kan de också användas på längre turer. Systemet provkörs, för att få svar på en del frågor och för att eventuellt nya frågor ska dyka upp.

tarantass
2015-04-10, 14:55

Jo. Men ordval som "utveckla helelektriska bussar" är helt enkelt felaktiga. Helelektriska bussar är redan utvecklade sedan över hundra år. Än mer vilseledande blir det när man sedan redovisar "elbussar i världen" och inte ens nämner att man utelämnar trådbussar. Det luktar marknadsföringslögn.

De nackdelar som anfördes mot trådbussar och spårvagnar är typiska sådana man alltid kan ta till i syfte att få bort något. Motsvarande argument finns mot till exempel dieselbussar och privatbilar, vilket bör vara bekant. Något som kan kallas "sanning" kan bara sökas i en balansering av dem, och för det måste man vilja vara opartisk. Det ville man inte på sextiotalet och det är många som inte vill det idag heller.

En sak jag frågar mig om de här nymornade batteriprojekten är varför man nöjer sig med laddningsstationer när man skulle kunna hänga ledningar över de tyngst trafikerade sträckorna och få batterierna laddade utan dödtid.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: