Annons:
Etikettövrigt
Läst 445 ggr
ElLobo
2014-02-28 08:05

Bilen är bussigare

I dagarna har det rapporterats om att Norrbotten är ett av länen där invånarna reser minst kollektivt. Medan 27 procent av alla resenärer i Sverige väljer kollektivtrafik är motsvarande siffra i Norrbotten bara 10 procent.

Länk: Bilen är bussigare

Annons:
tlover
2014-02-28 08:13
#1

Inte ett dugg förvånad, nu bor ju jag i västerbottens län men med en busshållplats som är ½ mil bort, bussar som går om man har tur 5 ggr/dag och busschufförer som är så stressade att dom kan komma allt mellan ½ timme för tidigt och 45 min för sent, så går det knappt att använda bussen, har man ledproblem (som jag har men även många andra här i glesbygden) så är det omöjligt.

l'm back

ElLobo
2014-02-28 08:52
#2

Ja, de ansvariga underlättar ju inte användandet av kollektivtrafik precis.

VeVeN
2014-02-28 16:49
#3

Norrbotten är extremt glesbefolkat, och dessutom är det väldigt få områden som är lämpliga att försörja med kollektivtrafik, d.v.s. med tillräcklig tät bebyggelse. Norrbottningen bor för glest för att kunna åka kollektivt helt enkelt.

I de städer som finns är de tätbebyggda stadskärnorna små. De flesta bor i friliggande villor utanför, d.v.s. helt bilbaserat.

tlover
2014-02-28 17:03
#4

Nää men det är ju inte så mycket mer glesbyggt än Västerbottens läns inland och jag har ju bara 3 km till närmaste granne, det är ju rena rama storstan 😉

l'm back

VeVeN
2014-02-28 19:40
#5

Västerbotten har ju ex Umeå, som har en tillräckligt stor stadskärna för att bilda underlag för kollektivtrafik.

tlover
2014-02-28 19:51
#6

#5 det var därför jag skrev "Västerbottens läns inland" här finns inte Umeå, däremot både Piteå och Luleå är ju ganska stora, I alla fall nog stort för att lokaltrafik ska löna sig för folk som inte har samma rörlighet som andra.

Jag tror att även om man räknar med hela länet så är vi inte långt "efter" även om det mest var ett skämt om norrlänska mått då jag tror det är få som räknar närmaste granne på 3 km som nära.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: