
Stockholms tunnelbana
Tunnelbaneförslag ska lösa flaskhalsar
Stockholms tunnelbana är inte färdigbyggd. Det stod helt klart sedan de moderata företrädarna för SL, Stockholms stad och Nacka idag meddelade att de går vidare med en gemensam idéstudie för tunnelbana till Nacka.

Nästa steg är t-bana till Nya Karolinska
Under valrörelsen drev Centerpartiet frågan om tunnelbana till Nacka, nu infrias vårt vallöfte. Nästa steg är att bygga ut t-banan i Stockholm till Nya Karolinska och Hagastaden, skriver Anna C Nilsson, kommunalråd i Solna.

Slussenbeslut kan bli omprövat
Efter beskedet om tunnelbana till Nacka öppnar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) för flera t-baneutbyggnader. Samtidigt reses på nytt röster för omprövningar av Nya Slussen.

Ny t-bana för första gången på 40 år
En vårdag i Stockholm känns växtkraften och rörelsen framåt särskilt påtaglig.

Här vill MP bygga t-bana
Miljöpartiet vill bygga ut tunnelbanan med en ny linje väster om centrala Stockholm. Den ska både ge mer plats i dagens hårt utnyttjade tunnelbanesystem och ge kollektivtrafik till tiotusentals nya bostäder.
Länk: Här vill MP bygga t-bana
Tunnelbana till Karro. Javisst, men varför fick inte tvärbanan göra en liten avstickare dit. Då hade ju norra sidan fått bättre förbindelse med sjukhuste. Den kommer passera Solna Centrums Tunnelbana och bussterminal. Den kommer och gå till Solna Station och förbindelse med tåg norrut. Den kommer passera Sundbybergs station med tågförbindelse. Det borde vara mycket billigare än bygga tunnelbana dit.
När det gäller tunnelbaneförbindelsen så är det stockholm stad och de mer söderut som får ännu bättre förbindelse medan de på norra sidan som tillhör sjukhus har dålig förbindelse.

Förarlösa tåg ska spara tid i tunnelbanan
Stockholms tunnelbana ska få 48 nya tåg som kan köras helt utan förare på röda linjen. SL prioriterar nu också att skaffa ett spårlarm framför att bygga plattformsdörrar.

Klartecken för förarlösa tåg på tunnelbanans röda linje
År 2020 kan förarlösa tåg på tunnelbanans röda linje vara verklighet. Landstingspolitikerna har gett klartecken till förslaget, som beräknas kosta cirka 1,2 miljarder kronor.
Länk: Klartecken för förarlösa tåg på tunnelbanans röda linje