Annons:
Etikettövrigt
Läst 669 ggr
[Göstage]
2019-02-01 09:09

Västtrafik höjer tilläggsavgiften för snyltåkare

"Att åka fast utan biljett på spårvagnen eller bussen kommer svida värre i plånboken framöver. Till våren höjer Västtrafik sina tilläggsavgifter som kontrollanterna utfärdar till tjuvåkande resenärer, vilka de uppskattar kostar 100 miljoner kronor om året."---

"Till våren kommer boten, eller tilläggsavgiften som Västtrafik kallar den, höjas från 1 200 kronor till 1 500 kronor, vilket är en höjning på 25 procent."---

"2017 utfärdade biljettkontrollanterna drygt 16 400 böter på grund av ogiltiga färdbevis. 2018 var de avsevärt färre: drygt 9 300. Anledningen är att upphandlingen av biljettkontrollen blev överprövad under förra året."---

"Resandet hos Västtrafik ökade under 2018 då 339 miljoner resor gjordes, fyra procent mer än året innan. Enligt Västtrafiks uppskattning är det 8-9 procent av resenärerna som reser utan giltigt färdbevis. Kontrollerna utförs oftast bara i Göteborg, eftersom resenärer måste visa upp sin biljett längst fram i bussen när man går på eller för tågvärden på tåget i andra kommuner där Västtrafik kör. I Göteborg gäller i stället öppen påstigning där man inte behöver visa biljett."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/västtrafik-höjer-böter-för-fuskåkare-1.12865760

Jag är en rätt sporadisk kollektivåkare, det är främst sommartid jag åker lite flitigare. Kan inte påminna mig ha sett en enda kontrollant under förra året, och motiveringen kom delvis i den här artikeln. Hoppas det blir avsevärt fler i år, för givetvis märker fuskåkarna av att det är fritt fram när inga kontrollanter syns till.

Annons:
Effie
2019-02-18 15:25
#1

Jag åker kollektivt till och från jobbet; jag åker ibland in till stan.  Det är inte manga ganger jag sett kontrollanter sedan jag flyttade tillbaka till Goteborg 2006. Vartannat, vart tredje år, kanske. Det hade lönat sig för mig att inte köpa busskort, manga ganger om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: