Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 640 ggr
KPD
2018-12-09 01:08

MP vill ha fler spårvägar i Skåne

”Fler spårvägar i Skåne ger både klimatnytta och samhällsutveckling, skriver de skånska riksdagsledamöterna Rasmus Ling (MP) och Emma Berginger (MP) i en passning till alliansen och SD i Region Skåne.” https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/fler-sparvagar-behovs-i-skane/?fbclid=IwAR0YMy_E_ztkZS7zildGhElmLLRNh3dlTJ174C3gkaiUjbrmBQhq0hoBiqs


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2019-06-02 20:58
#1

Fördelen är att man får en fastförankrad infrastruktur i städerna.
Man vet vad man har; en busslinje kan man förändra lite hur som helst, lagt spår i sta'n det får ligga där det ligger.
Det blir tydliga utvecklingslinjer att följa när man planerar för framtiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2019-06-03 11:28
#2

#1 Så är det. Åtminstone när jag bodde i Stockholm föreföll fler butiker ha överlevt längs linje 12 (Nockebybanan) än i motsvarande områden trafikerade med buss. Det blir dock allt svårare för små butiker att överleva, så jag befarar, att många ändå kommer att försvinna på sikt, om de inte redan har gjort det.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2019-06-07 20:37
#3

Här i Lund glider affärsverksamheten sakta men säkert västerut. Undras om man kan lösa det med en linje mot öster?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2019-06-08 12:52
#4

#3 Det torde vara mer sannolikt med en linje västerut, när Västerbro byggs. Visserligen ströks ordet ”spårväg” ur planen, men jag misstänker, att opinionen svänger, när spårvägstrafiken Lund C - ESS kommer igång. När Västerbro byggs, kan man anlägga spårvägen från början och slippa de störningar som det nuvarande bygget har medfört. https://www.sydsvenskan.se/2018-01-25/sparvag-stryks-fran-planen-for-vasterbro


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2019-06-11 11:44
#5

Mycket av störningarna berodde på att man tog till sig insikten om att avlopp och fjärrvärme var lite föråldrad  och kunde bytas ut när man ändå höll på.

Jag är så glad att Bredgatan och Sankt Laurentiigatan numera är lugna numera.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2019-06-22 12:07
#6

#5 Det är riktigt, men det är ändå enklare att lägga spåren från början än att behöva gräva upp gatan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: