2017-04-06 13:45 #0 av: Carmarino

HD/Sydsvenskan har granskat bussverkstaden Mekka Traffic, som ägs av Bergkvarabuss. Bussbolaget är även ägare till den buss som som körde av vägen utanför Sveg, där tre ungdomar dog och flera skadades.

Tydligen har verkstaden fått direktiv att använda begagnade reservdelar och låta bli att reparera bussarna trots anmärkningar vid besikningen. De har nämligen själv behörighet att "släcka" anmärkningarna.

Den dubbeldäckare från Bergkvarabuss som körde av Europaväg 45 strax utanför Sveg var en känd problembuss. Den underkändes redan i oktober 2015 av Bilprovningen i Varberg. Fordonet fick ett föreläggande på grund av en glappande kardanaxelknut. Det krävdes en efterkontroll inom en månad för att inte bussen skulle få körförbud.

Redan efter två veckor släckte Bergkvarabuss anmärkningen själv genom att köra bussen till bolagets egen anläggning på Mekka Traffic i Toftanäs – den bussverkstad som HD och Sydsvenskan granskat i några undersökande reportage.

Ett år senare fick bussen en ny allvarlig anmärkning, nu hos Bilprovningen i Falkenberg. Besiktningsmannen hörde ett missljud från hjullagret på höger framhjul. Bara två veckor senare togs dubbeldäckaren till efterkontroll hos Bilprovningen i Varberg – där bussen fick en anmärkning för exakt samma sak. Under mellantiden hade bussen körts 569 mil.

– Det var ett allvarligt fel. Ett hjullager som riskerar att skära är inte så lyckat. Då stannar eller lossnar hjulet. Har man otur kan det leda till en allvarlig olycka, säger Bengt Andersson, områdeschef på Bilprovningen.

– Det allvarliga var ju att det rörde sig om hjullagret på ett framhjul. Där har man ju styrningen.

Var det exakt samma fel på bussen vid två besiktningar i rad?

– Troligtvis. Antingen misslyckades lagningen. Eller så lagades aldrig bussen, säger Bengt Andersson.