Annons:
Etiketttunnelbanetrafik
Läst 590 ggr
ElLobo
2016-08-31 10:03

Göteborg utreder tunnelbanesystem

Frågan om tunnelbana i Göteborg är åter på tapeten sedan kommunens trafiknämnd begärt en utredning om snabbare spårtrafik, eventuellt med hjälp av tunnelbana, skriver Henrik Munck (MP), vice ordförande i trafiknämnden på GP Debatt.

http://www.nyteknik.se/fordon/goteborg-utreder-tunnelbanesystem-6780118

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-31 10:25
#1

#0 Utspelet verkar ha skapat turbulens i nämnd, kommun och partier då det tydligen inte har varit förankrat någonstans.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mp-i-akut-extram%C3%B6te-efter-debattartikel-i-gp-intern-oenighet-1.3741423

Effie
2016-09-02 13:09
#2

Tanken var tydligen tunnelbana ihopkopplad med Västlänken, för att utnyttja befintlig (ja, I framtiden alltså) räls. Huruvida Västlänken redan är fullt utnyttjad redan innan ev tunnelbanetåg…ja, det verkar inte alla vara överens om.

Sådana här tankar har använts som argument för Västlänken redan tidigare, medan andra hävdat att det är fullkomligt omöjligt att koppla in tunnelbana på Västlänken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
2016-09-08 13:26
#3

Jag kan tänka mig att någon sträcka kan vara lämpad för tunnelbana men annars så är ju så att säga Göteborgs signum våra spårvagnar och jag har åkt nästan dagligen i hela mitt liv både privat och i jobbet och det har funkat hur bra som helst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2016-09-09 07:56
#4

Jag har också åkt buss och spårvagn I hela mitt liv. Och det går väl tämligen långsamt. Göteborgs centrum…jag kör högst ogärna bil där, och kollektivt är ingen höjdare heller. Allt ska forbi Brunnsparken, och det är en riktigt vidrig hållplats.

Men tunnelbana…? Jag skulle föredra att de skickade upp den I luften I stället. Då skulle man se staden medan man åker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: