Annons:
Etikettbussar
Läst 1054 ggr
[Misstaget]
11/9/12, 3:21 PM

Rädda mig från helvete! Busskort, bussresa, ångest

Hej!

Egentligen har jag aldrig tyckt om att åka buss.

Det är för mycket stopp för mig, för mycket osäkerhet, för mycket "den kan föra mig till ett ställe jag inte ska till" för mycket "tänk om jag inte kommer fram", "tänk om jag går av vid fel ställe".

Jag får ofta stark oro, rädsla, hjärtklappningar och en illusion om att ha svårt att andas.

Och jag tror att det nu har blivit ännu värre.

Jag är skolungdom. Och jag har (mina mardrömmar har besannats) tappat mitt busskort. Jag hittar den inte hemma och den är inte i jackan, ryggsäcken eller någonannanstans trots att jag brukar ha den med mig i ett speciellt fack.

Jag har tappat det.

Det kostar bara 100 kronor.

Men jag är ändå rädd. Hur gör man när man ska erkänna att man har tappat det? Bör jag dölja det för mina föräldrar?

Hur gör jag tills måndag om någon frågar?

Sälla någon, detta är skitläskigt!

Annons:
Maria
11/9/12, 3:30 PM
#1

Jag tror inte dina föräldrar kommer att bli arg på dig. Tappa något kan alla göra och ett busskort är ganska litet så det har jag full förståelse för. Jag tappade mitt för inte så länge sedan.

Det är bättre du talar om det så snart som möjligt så det går att ordna tills på måndag och du slipper att bekymra dig.

Dina föräldrar kan säkert hjälpa dig att ringa dit man köper busskorten ifrån.

Om du inte gillar att åka buss så är det bra att läsa en bok, lyssna på musik eller spela något spel på din telefon om du har en sådan för då skingrar man tankarna och resan går fortare än vad man anar.

Hoppas allt ordnar sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Misstaget]
11/10/12, 2:36 PM
#2

Jag är skolungdom så busskort får jag från skolan. När jag kommer dit.

Jag har pratat med dem och de har mailat till min lärare. En annan som tappat sitt busskort fick låna ett tillfälligt från skolan. Så det är det jag antagligen också kommer att få göra. Men jag är fortfarande rädd.

Till skolan kommer man alltid (tydligen, säger dem i alla fall). Men från skolan och hemåt är värre.

Och jag har ångest för båda sakerna och vill varken det ena eller det andra. Att åka utan busskort eller med annan variant av det är jätte stressigt för mig.

Tack för tipsen om hur man kan få det mindre halshugget på buss.

Upp till toppen
Annons: