Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 1324 ggr
ElLobo
11/10/11, 1:30 PM

Gratis busskort ska locka nya resenärer

Busstrafiken i Dalarna har hittills i år ökat med två procent. Flest resor görs i Borlänge och Falun. Dalatrafik satsar nu för att bättra på siffran och få bilister i regionen att åka kollektivt.

Länk: Gratis busskort ska locka nya resenärer

Annons:
EvaG
11/10/11, 6:12 PM
#1

Det låter jättebra.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
11/10/11, 7:14 PM
#2

Då är de inne på mina tankar

Effie
11/10/11, 7:58 PM
#3

Jag undrar hur det gått för andra bussbolag som testat samma sak. För jag är inte säker på att idén nödvändigtvis är bra. Jo, om det är så att bilisterna verkligen upptäcker att det fungerar bra att åka kollektivt till jobbet och fortsätter med det - då är det bra. Men om de testar och bara konstaterar att det var en avskräckande erfarenhet, eller om de tar emot ett kort och ger det till någon annan som redan åker buss - ja, då vet jag inte vad man vinner. Och jag undrar om det har gjorts riktiga uppföljningar av tidigare satsningar - inte bara att x antal bilister har fått ett busskort.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Leffe
11/10/11, 8:18 PM
#4

När priset sänktes i Stockholms län till 20 kronor var du än åkte i länet ökade resandet på längre sträckor och biltrafiken minskade. På korta sträckor tror jag inte det hade någon större betydelse ur biltrafiksynpunkt, men folk reste mer

Effie
11/10/11, 8:47 PM
#5

Ja, att man gör det enkelt och billigt att åka kollektivt där det fungerar ganska bra - det tror jag ökar resandet. Men det här handlade väl om en sån där kampanj där bilister får ett gratis busskort under en kortare period för att lära sig åka buss. Medvetet ordval; jag har ofta känslan att kollektivtrafikbolagen tror att bilister kör bil för att de inte fattat hur bra det funkar att åka buss. Men då gäller det ju att det verkligen funkar bra också, när bilisterna väl testar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Leffe
11/10/11, 8:56 PM
Annons:
sofiek90
11/12/11, 8:57 PM
#7

Västtrafik har gjort något liknande vet jag. Förra året tror jag det var. Vet inte exakt hur resultatet blev men det borde ju gå att googla fram på något sätt.

MVH

Sofie

ElLobo
11/25/11, 11:25 PM
#8

Rekordintresse för frikorten

Att intresset för att resa kollektiv var stort visste man på Dalatrafik. Ändå togs man lite grann på sängen av intresset för de frikort man erbjudit bilägare i Borlänge och Falun.

– Vi hade räknat med att ge ut 650 frikort, men intresset är så stort att vi har ökat på till 1000 stycken, förklarar Tomas Nordholm, marknadschef vid Dalatrafik.

Länk: Rekordintresse för frikorten

zoncar
11/26/11, 2:12 PM
#9

Där åker jag gärna buss, ja problemet lär väl vara att det är för långt ifrån Blekinge, men men tanken lär nog vara god, jobbar på iden, ja………Obestämd

[Göstage]
6/22/19, 6:35 AM
#10

"Borås stad ger sommarlovskort till elever som går i sjuan upp till andra året på gymnasiet. Korten är gratis och gäller i hundra dagar. Nu säljs flera av dem på olika Facebook-sidor, skriver Borås Tidning."---

https://www.expressen.se/gt/ungdomarna-saljer-sina-gratis-busskort-/

 Priset är 600-800 på nätet. Kommunen har delat ut 2700 sådana här kort busskort, och det här var inte tanken med dem, säger man från utbildningsförvaltningen.

[Göstage]
8/12/19, 11:05 AM
#11

#10 Annat fall av samma "fria företagande" och Skånetrafiken verkar inte ha något emot att biljettintäkter går deras näsa förbi och hamnar i privata fickor.

"Ett 30-dagars jojo-kort kan kosta upp till 2195 kronor hos Skånetrafiken. Men det är inte alltid det används hela perioden. Därför har flera grupper i sociala medier startats där man lånar ut sina jojo-kort de dagar korten inte används. Detta mot en betalning. 

Babar Mahmud är administratör för en av grupperna som finns. Han startade gruppen just för att han tyckte att det inte var rimligt att det inte finns något alternativ hos Skånetrafiken mellan ett dagskort och 30-dagarskortet. – Ibland behöver man bara kortet i två, tre veckor. Då är det smidigt att hyra ut det under den sista perioden, säger Babar Mahmud."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-kryphalet-de-hyr-ut-sina-jojo-kort

Effie
8/13/19, 8:26 AM
#12

#11 Om jag har betalat för att kunna åka, så kan jag inte förstå varför jag inte skulle kunna sälja det när jag inte behöver det.

Att däremot få en förmån gratis, med tanke att man ska göra något (typ gratis sommarkort, Västtrafiks prova-på-kort) så tycker jag inte att det är rätt att ta emot dem och sälja dem vidare. Någon annan har betalt korten, med avsikten att just du ska kunna åka.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Göstage]
8/13/19, 10:17 AM
#13

Nej, Skånetrafiken har ju tydligen valt att inte göra kortet personligt utfärdat, så då gör den som överlåter det inget fel.

Samtidigt kan man ju fundera hur Skånetrafik resonerar kring  andra- och tredjehandsanvändarna, vars betalning hamnar i fickorna på den som köpte originalkortet, inte hos researrangören. Kortet kan användas av flera personer samtidigt med lite systematik, så villkoren verkar rätt generösa för resenärerna. Men det får bli Skånetrafiks huvudvärk…

Annons:
Effie
8/13/19, 10:54 AM
#14

#13 Skånetrafiken vet jag inget om, men Västtrafik har samma typ av kort. Går att låna ut till någon om jag inte använder det själv.

Men om Skånetrafiken och Västtrafik säljer ett kort som gäller en månad, så har de fått betalt. Om jag sedan efter två veckor inte behöver det, och säljer det till någon, så förlorar ju inte bussbolaget på det. Vad hade alternativet varit? Kanske hade jag resonerat "betala hel månad för två veckor - äsch, jag tar bilen istället!" och det hade inte bussbolaget vunnit något på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Göstage]
8/13/19, 11:08 AM
#15

Kollektivresearrangören får in en intäkt på 450:- för jojokort en månad. Åker flera på kortet så har man fortfarande fått in 450:- Hade kortet varit knutet till en resenär hade de fått in 450:- plus det de övriga fått betala för sina resor, så visst förlorar reseföretaget på det. Men det är de som utformar reglerna, så de lär ju vara medvetna om det. 

Det som startat kommersen är tydligen att Skånetrafik inte har något alternativ i registret mellan dagskort och 30-dagarskort. Många resenärer efterlyser vecko- eller fjortondagarskort.

(Ser i deras regler att om man märker att man inte behöver kortet kan man återlösa det under första veckan, i fallande skala per dag man utnyttjat det. Behöver man det inte alls får man tillbaka hela pengen.)

Edit.

Effie
8/13/19, 11:31 AM
#16

#15 Skånetrafiken hade tjänat på att alla personer köpt varsitt kort, absolut. Om de gjort det. Har man alternativ, som att ta bilen, så hade säkert några gjort det (beror ju på kostnad, tid, antal resor, vilja att åka kollektivt). Jag tror att den här möjligheten är för att locka resenärer. Västtrafik gör reklam för att kortet går att låna ut, så någon tanke finns det.

Jag tanker på Lisebergskortet. Det går inte att låna ut. Därför undviker jag oftast att köpa det, och later bli att gå dit. Inte för att de bryr sig om en kund mer eller mindre…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Göstage]
8/13/19, 1:08 PM
#17

Det har ju tillsatts en utredning i dagarna om samma betalsystem på olika former av kollektivt resande i landet, oavsett det är spårvagn, regiontåg, tunnelbana eller skärgårdstrafik. Vi får väl se om något år om utredaren hittar något gemensamt system. (Det är vad jag förstår dock inte tal om någon enhetstaxa, så respektive företag sätter fortfarande sina avgifter.)

[Göstage]
9/24/19, 11:13 PM
#18

11ff Skånetrafiken avskaffar jojokorten från den 14 december. Istället vill man att fler använder mobilappen för att lösa biljett, och man skall även kunna bruka sitt bankomatkort för färdbetalning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/jojo-korten-forsvinner

Upp till toppen
Annons: