spårvägstrafik

Tammerfors planerar för spårväg

2011-08-30 17:09 #0 av: ElLobo

Ett spårvägssystem i Finlands tredje största stad, Tammerfors, har studerats sedan 2001, som en del av en regional lösning för kollektivtrafik vid sidan järnvägs- och bussalternativ. Till skillnad från Åbo, en annan finländsk stad som planerar en ny spårväg, har Tammerfors inte haft spårväg tidigare.

Länk: Tammerfors planerar för spårväg

Anmäl
2011-08-31 13:57 #1 av: EvaG

Ska bli intressant att se hur det går.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Anmäl
2011-09-01 12:16 #2 av: Farwuq

Detta låter bra tycker jag.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2014-10-16 12:07 #3 av: KPD

Stadsfullmäktige i Tammerfors har med klar majoritet beslutat fortsätta med planeringen av en spårväg.

Grönt ljus för spårvagn i Tammerfors

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2014-10-16 17:00 #4 av: ElLobo

Roligt!

Anmäl
2016-12-29 00:24 #5 av: KPD

Nu är beslutet taget av stadsfullmäktige i Tammerfors. Bygget startar 2017 och trafiken beräknas komma i gång 2020.

Vagnarna kommer att levereras av Transtech i Otanmäki, som är en tätort i Kajana. Transtech ingår i Skoda. Transtech levererar också Helsingfors nya spårvagnar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/08/tammerfors-far-sparvag

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-12-29 06:48 #6 av: Farwuq

Det är i linje med vad som sker här i Lund.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2017-02-13 11:10 #7 av: Farwuq

Hoppas de kommer hit och studerar hur vi arbetar.

Anmäl
2017-02-14 22:06 #8 av: KPD

#7 Varför gå över ån efter vatten? Spårvägen i Helsingfors fungerar utmärkt, och nya spår anläggs vid behov. Det finns ingen anledning att lägga pengar på en resa hit, när de nog kan lära mer där.

Anmäl
2017-02-15 08:56 #9 av: Farwuq

Men du vet ju hur politiker tänker.
De tar studieresan - som är på skattebetalarnas bekostnad - , som en liten semester.
Skämtar 

Anmäl
2020-05-28 17:38 #10 av: KPD

Den första spårvagnen har nu levererats till Tammerfors.

https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/tamperes-first-tram-delivered-for-testing/56596.article?utm_source=MRnewsletter&utm_medium=email&utm_content=Story+1+Link&utm_campaign=MRnewsletter-+20200527&fbclid=IwAR1vy67JvQWnYzjq06K9-fF9SmCfYbyV2UHJSrTb-Ldfb9oXMZSImRu34GM

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.