bussar

Framtidsbussen får kraften underifrån

2011-04-12 16:41 #0 av: ElLobo

Framtidens stadsbuss kommer att få kraften nerifrån. Och den kan dela kraftkälla med både spårvagnar, taxibilar, lastbilar och budbilar. Samtidigt blir fordonen både renare och mycket tystare än idag. På UITP-mässan i Dubai presenterade på måndagen tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier sin nya lösning för buss- och spårvägstrafik i städerna – PrimoveCity.

Länk: Framtidsbussen får kraften underifrån – dramatisk ökning av eldrivna bussar

Anmäl
2011-04-15 07:13 #1 av: Farwuq

Mycket intressant. Hoppas bara att det verkligen fungerar med vår skånska isbark och slask.

Sen fattade jag inte. Ska den laddas när den stannar på en plats, eller ska kraften föras över just som den passerar en modul?

Obestämd

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2011-04-16 00:06 #2 av: ElLobo

Som jag har förstått det, så ska fordonen kunna laddas både när den står stilla vid och när den passerar en "laddstation".

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.