Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 3565 ggr
svenne
4/24/10, 1:43 PM

Grums-bussen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Arvid Carlsson i Grums startade bussrörelse i början av år 1922. Han köpte helt sonika en T-Ford som var byggd som lastbil med ett träflak. På flaket satte han träbänkar och drog vid dåligt väder eller kyla en presenning över (se bilden).Platser måste reserveras i förväg och den reguljära trafiken gick endast onsdagar och lördagar, övriga dagar togs bänkarna och presenningen bort och Forden tjänstgjorde som lastbil.

Forden var tydligen mycket driftsäker och året efter bytte man ut träbänkarna och presenningtaket mot en träkaross och Forden tjänstgjorde därefter endast som buss.

Någon glykol eller köldbeständig motorolja fanns inte vid den här tiden och när det var riktigt kallt på vintern fick Arvid gå upp 2-3 gånger per natt för att köra igång motorn så att inte oljan skulle becka ihop och kolvarna fastna i motorn och ända var det ett hårt jobb att få den att starta på morgonen.

Efter några år hade Forden tjänat ut och den byttes ut mot en "nyare" Stewart 1925 års modell.

Annons:
svenne
4/24/10, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Stewartbussen (bilden) gick också i några år, bagage lades på taket och surrades med rep, kalv och griskroppar placerades mellan framskärm och motorhuv.

Företaget växte snabbt och uppköptes i slutet av 1930-talet av det stora GDG och Arvid fick börja arbeta i Göteborg med administration och blev såsmåningom GDG:s verkställande direktör år 1949.

Ja, det var lite nostalgi, uppgifterna och bilderna är hämtade från min gode vän Hasse Olssons bok "Grums - en bygd med industritraditioner".

Leffe
4/24/10, 2:04 PM
#2

Toppenläsning. GDG var jättestora ett tag

[GIKmio]
2/3/12, 1:49 AM
#3

Jag har hört talas om den bussen. Finns med i en grön bok också med gamla busstationen i Grums på framsidan. Kommer dock inte på bokens titel just nu.

svenne
2/3/12, 9:18 PM
#4

#3 Jag minns att min farmor och farfar berättade att de åkte några gånger med den första "Grums-bussen" till Karlstad fram och tillbaka, innan den var ombyggd till buss utan hade presenning över flaket där de resande satt.

Ja, jisses, det var en annan värld….

[GIKmio]
2/3/12, 9:35 PM
#5

Måste varit kallt och alla luktande avgaser. Vet inte hur sträckan såg ut på den tiden men antar resan gick via Vålberg. Betydligt längre resa än idag när man åker raka vägen på E18, på 20 minuter till Karlstad. Även om dom flesta av dagens morderna bussresor går via Vålberg

[Didnovarre]
3/7/14, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den här bilden är tagen i Slottsbron (i nuvarande Grums kommun), och efter att ha granskat släktingar på flaket (far och farföräldrar) så kommer jag fram till att bilden bör ha varit tagen på tidigt 1920-tal. Om lastbilen hörde till Billeruds bruk och bara tillfälligt tagits i anspråk eller gick i reguljär busstrafik är jag osäker på, vad jag vet har bara Carlssons T-Ford omnämnts tidigare.

Nash Quad verkar ha varit ett ovanligt fordon i Sverige (det blir inga svenska träffar alls vid googlande). Vad jag läst mig till var fordonet framtaget för första världskriget, och lär ha varit bland de första att ha  4W-drive. Första modellen såg dagens ljus 1913 om jag läst mina källor rätt. Men om detta kanske någon annan vet mer?

Annons:
ElLobo
3/8/14, 7:53 AM
#7

#6: Det lilla jag vet om fordonet är vad jag har läst på nätet, men du har rätt i årtalet. 11 500 bilar tillverkades mellan 1913 och 1919, och hade rykte om att vara den bästa fyrhjulsdrivna bilen tillverkad i USA.

Och inte nog med att den var tidig med fyrhjulsdrift, den hade även fyrhjulsbromsar OCH fyrhjulsstyrning.

Källor: 

Wikipedia en -- 1  

Wikipedia en -- 2   

Zatzy

Upp till toppen
Annons: