Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 996 ggr
Leffe
8/21/10, 5:32 AM

Spårväg City

Idag lördag startar Spårväg City i Stockholm. "NK-Expressen" kommer att gå från Sergelstorg till Djurgården

Annons:
AndreasS
8/21/10, 9:07 PM
#1

Det vart en snygg färg på linjen. Antracitgrå med guld och vita dörrar. Färgsättningen avgjordes via en tävling som man hade tidigare i år på SLs hemsida. Färgen består av stora klisterdekaler samt att man var tvungen att måla dörrarna vita samt en reflexrand på vagnarna för att de skulle bli godkända och göra det lättare för de med synskador enklar att hitta ingången. Vagnarna är har en beläggning som gör att färgen på vagnarna skiftar i färg beroende på olika ljusförhållanden.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

gromar1942
8/25/10, 1:14 AM
#2

Varför lade de ner spårvagnarna 1967 när Sverige övergick till högertrafik. Jo därför att de var en massa idioter till politiker som inte begrep bättre. Nu börjar dagens politiker begripa att spårvagnar behövs och det är väl tur att de börjar inse vilket misstag de begick när spårvagnarna försvann. Tunnelbanan är bra, men den kan inte täcka upp hela stockholm. Bygg fler spårvägslinjer, för de behövs.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Effie
8/30/10, 9:02 AM
#3

Vi undrade på jobbet häromdagen, apropå att det inte funnits spårvagnar i Stockholm på många år: Är inte Tvärbanan en spårvagn? (om inte, varför inte?)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Leffe
8/30/10, 12:34 PM
#4
sissie
9/7/10, 9:31 AM
#5

Spårvagnarna har inte varit helt borta från Stockholm sedan 1967.

Nockeybybanan från Alvik till Nockeby är en spårvagnlinje. Likaså är Saltsjöbanan en spårvagnslinje.

Däremot så saknades spårvagnslinjerna inne i sjäva city fram tills Djurgårdslinjen drog igång.

En av anledningarna till att spårvagnarna försvann i samband med högertrafikomläggningen var att det hände alldeles för många olyckor. Då till skillnad mot nu, så fanns det inte särskilda trafikljussystem som hjälpte spårvagnarna att ta sig fram säkert.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
9/7/10, 3:59 PM
Annons:
sissie
9/7/10, 4:04 PM
#7

Glömde Roslagsbanan. Fast de är väl mera något mitt emellan tåg och spårvagn.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
9/7/10, 4:14 PM
#8

Roslagsbanan klassas som järnväg. Det var ju som man sa förr i tiden "Wallenbergs modelljärnväg"

ElLobo
1/30/13, 12:44 PM
#9

Spårväg City kan bli dyrare – igen

Spårväg Citys fortsatta sträckning kan bli dyrare än budgeterat. Den beräknade prislappen närmar sig nu åter 5 miljarder kronor – en prisnivå som tidigare förkastats som för dyr.

Länk: Spårväg City kan bli dyrare – igen

KPD
1/31/13, 4:06 PM
#10

#5 Saltsjöbanan är järnväg, men det finns planer på att bygga om den till spårväg. #7 Roslagsbanan är järnväg. Några år efter att SRJ hade förstatligats införlivades nätet i det statliga järnvägsnätet och blev år 1959 en del av Statens Järnvägar. År 1972 såldes den södra delen till Stockholms läns landsting, medan SJ behöll sträckorna Uppsala Ö - Rimbo - Hallstavik och Dannemora - Harghamn. Den förra lades ned 1977, när en ny järnväg hade byggts mellan Hargshamn och Hallstavik. Då hade Dannemora - Hargshamn breddats till normalspår. - - - SL, som till följd av Hörjelöverenskommelsen hade blivit ägare av såväl Roslagsbanan söder om Rimbo som av Saltsjöbanan, bildade kring 1980 AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar (SLJ), som i allt fungerade som ett litet SJ. Det var samma regler och löner som vid SJ. Personal som så önskade kunde få uniform från SJ i stället för från SL. I dag har förhållandena ändrats, men banorna är järnvägar. Signalerna är i princip samma som vid statens spåranläggningar.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
1/31/13, 4:12 PM
#11

#8 Det var Saltsjöbanan som var familjen Wallenbergs skötebarn. Genom Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön ägde familjen inte endast järnvägen, utan även bl.a. en omfattande busstrafik och flera hotell.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

ElLobo
5/31/13, 9:20 AM
#12

Nytt förslag: Fyran blir spårväg till Hagastaden

Tunnelbana eller spårväg från Odenplan till Hagastaden? Den politiska stridsfrågan kan må bra av en alternativ lösning. Stockholms spårvägar har visat sin spårväg från ­Gärdet till Hagastaden för politikerna och är beredda att bygga den snabbt och hyra ut den.

Länk: Nytt förslag: Fyran blir spårväg till Hagastaden

Upp till toppen
Annons: