spårvägstrafik

Spårväg City

2010-08-21 05:32 #0 av: Leffe

Idag lördag startar Spårväg City i Stockholm. "NK-Expressen" kommer att gå från Sergelstorg till Djurgården

Anmäl
2010-08-21 21:07 #1 av: AndreasS

Det vart en snygg färg på linjen. Antracitgrå med guld och vita dörrar. Färgsättningen avgjordes via en tävling som man hade tidigare i år på SLs hemsida. Färgen består av stora klisterdekaler samt att man var tvungen att måla dörrarna vita samt en reflexrand på vagnarna för att de skulle bli godkända och göra det lättare för de med synskador enklar att hitta ingången. Vagnarna är har en beläggning som gör att färgen på vagnarna skiftar i färg beroende på olika ljusförhållanden.

Anmäl
2010-08-25 01:14 #2 av: gromar1942

Varför lade de ner spårvagnarna 1967 när Sverige övergick till högertrafik. Jo därför att de var en massa idioter till politiker som inte begrep bättre. Nu börjar dagens politiker begripa att spårvagnar behövs och det är väl tur att de börjar inse vilket misstag de begick när spårvagnarna försvann. Tunnelbanan är bra, men den kan inte täcka upp hela stockholm. Bygg fler spårvägslinjer, för de behövs.

 

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Anmäl
2010-08-30 09:02 #3 av: Effie

Vi undrade på jobbet häromdagen, apropå att det inte funnits spårvagnar i Stockholm på många år: Är inte Tvärbanan en spårvagn? (om inte, varför inte?)

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2010-08-30 12:34 #4 av: Leffe

Tvärbanan är en spårvagn

Anmäl
2010-09-07 09:31 #5 av: sissie

Spårvagnarna har inte varit helt borta från Stockholm sedan 1967.

Nockeybybanan från Alvik till Nockeby är en spårvagnlinje. Likaså är Saltsjöbanan en spårvagnslinje.

Däremot så saknades spårvagnslinjerna inne i sjäva city fram tills Djurgårdslinjen drog igång.

En av anledningarna till att spårvagnarna försvann i samband med högertrafikomläggningen var att det hände alldeles för många olyckor. Då till skillnad mot nu, så fanns det inte särskilda trafikljussystem som hjälpte spårvagnarna att ta sig fram säkert.

 

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2010-09-07 15:59 #6 av: Leffe

Lidingöbanan också

Anmäl
2010-09-07 16:04 #7 av: sissie

Glömde Roslagsbanan. Fast de är väl mera något mitt emellan tåg och spårvagn.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2010-09-07 16:14 #8 av: Leffe

Roslagsbanan klassas som järnväg. Det var ju som man sa förr i tiden "Wallenbergs modelljärnväg"

Anmäl
2013-01-30 12:44 #9 av: ElLobo

Spårväg City kan bli dyrare – igen

Spårväg Citys fortsatta sträckning kan bli dyrare än budgeterat. Den beräknade prislappen närmar sig nu åter 5 miljarder kronor – en prisnivå som tidigare förkastats som för dyr.

Länk: Spårväg City kan bli dyrare – igen

Anmäl
2013-01-31 16:06 #10 av: KPD

#5 Saltsjöbanan är järnväg, men det finns planer på att bygga om den till spårväg.

#7 Roslagsbanan är järnväg. Några år efter att SRJ hade förstatligats införlivades nätet i det statliga järnvägsnätet och blev år 1959 en del av Statens Järnvägar. År 1972 såldes den södra delen till Stockholms läns landsting, medan SJ behöll sträckorna Uppsala Ö - Rimbo - Hallstavik och Dannemora - Harghamn. Den förra lades ned 1977, när en ny järnväg hade byggts mellan Hargshamn och Hallstavik. Då hade Dannemora - Hargshamn breddats till normalspår.

- - -

SL, som till följd av Hörjelöverenskommelsen hade blivit ägare av såväl Roslagsbanan söder om Rimbo som av Saltsjöbanan, bildade kring 1980 AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar (SLJ), som i allt fungerade som ett litet SJ. Det var samma regler och löner som vid SJ. Personal som så önskade kunde få uniform från SJ i stället för från SL.

I dag har förhållandena ändrats, men banorna är järnvägar. Signalerna är i princip samma som vid statens spåranläggningar.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2013-01-31 16:12 #11 av: KPD

#8 Det var Saltsjöbanan som var familjen Wallenbergs skötebarn. Genom Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön ägde familjen inte endast järnvägen, utan även bl.a. en omfattande busstrafik och flera hotell.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.