Göteborg: Spårvagnar 2010
Jag gillar LeffeD:s bilder av spårvagnar och omgivningar från 1975 - och kom på idén att se hur det ser ut idag. Jag har försökt ställa mig på samma ställe, och ska försöka hänvisa till vilken bild jag tänker på. Jag börjar här med 5:3, dvs bild 3 i tråden om linje 5. Den mest vedervärdiga hållplats jag vet; Brunnsparken. Och på den här bilden är hjulet med!
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vilken rolig idé och fina bilder.
Bilden från Brunnsparken talar om att hjulet är åt fel håll tycker jag fast det är väl tänkt att ses från en annan vinkel i hamnen.
Spårvagnstypen på sista bilden är den jag gillar bäst.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag ser hjulet i rätt vinkel hemifrån. Fast jag tror inte att det var det som var tanken. Undrar om det inte var överklaganden som ledde till nuvarande placering.
Återkommer med fler bilder. Och om någon annan har bilder att bidra med, är det bara trevligt.

#6 Gammal och ny på linje fem
Tyvärr ett litet finger som syns men annars en spännande bild

Vilken kul idé.

Intressant att se skillnaden även för oss som inte är göteborgare eller bor i Göteborg

Lite nya bilder. Först Kålltorp/Torp, motsvarande 5:1, 5:12 och 3:4, fast jag lyckades inte få med båda vagnarna på samma bild; då hade jag riskerat att få vänta på nästa vagn och det kände jag inte för. Stället är sig ganska likt, fast staketet fanns inte då.

Så fina bilder
Själv har jag varken åkt buss eller spårvagn på 4 veckors semester.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Och så kommer vi till 2:2, 2:5, 2:9, 5:6 och 6:2. Jag har funderat mycket på var på Göta Älvbron de var tagna, och jag har kommit fram till att det är där spåren delar sig vid Nordstan. Visserligen har jag läst att Nordstan byggdes 1972, men det måste vara det bygget som pågår i bakgrunden på alla dessa bilder.

Verkligen kul att se dessa bilder

Idag tog jag en sväng förbi Saronkyrkans Second Hand, innan det var dags för frissan. Och jag fick i all hast knäppt ett kort i samlarserien "LeffeDs kort som det ser ut idag". Detta kort är i princip samma som 2:3 (och nära 2:4, 2:7 och 2:8). Jag kanske skulle ha gått några meter bakåt; jag hade kröken i spåren precis bakom mig. Men här är alltså Västergatan, vid Brunnsgatan, riktning mot Vasagatan. Det tog mig ett tag att identifiera den här platsen utifrån LeffeDs kort, men jag är ganska övertygad.

Du är skicklig du Effie. Mitt i prick.
OT, jag besökte alltid Saron förr på lördagar
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Effie,
Nu har även jag hittat hit.
Skall se till att jag har kameran med mig på mina pass.
Det skulle kanske vara kul att få med lite "inside" bilder med.
Hur många har sett hur t ex föranhytten ser ut innuti?

#22 Kul soderen, välkommen hit.
Ja, bilder från förarhytten blir säkert bra. Det brukar vara tävling "månadens bild", kan ju passa kanske. Men bilder överhuvudtaget är trevligt.
Något att ta tag i när min semestertripp är över.
I en vecka skall jag förtränga allt om spårvagnar.

Det var ju ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Men så var jag ute och promenerade idag, och fick för mig att jag skulle kolla en sak. Det fanns ju några bilder (6:1, t.ex. och 5:4) där jag funderade länge var sjutton de kunde vara tagna. Efter ett tips från en kollega gick jag nu hit, och kollade - och jag tror det är rätt. Gångbron över Hjalmar Brantingsgatan, mellan Wieselgrensplatsen och Vågmästareplatsen; bilden tagen mot Vågmästareplatsen och centrum.