Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 1200 ggr
ElLobo
2012-04-25 08:39

"Hon hade inte betalat"

Ett videoklipp på en biljettkontroll sprids på nätet, och har väckt starka reaktioner.

Länk: Västtrafik: "Hon hade inte betalat"

Annons:
ElLobo
2012-04-25 08:39
#1

Protest mot övervåld

Mobilfilmen där 28-åriga Jeanette Halldin hålls fast av en biljettkontrollant upprör i Göteborg.

LänkProtest mot övervåld

ElLobo
2012-04-25 08:39
#2

Alla kontrollanter vägrar kontrollera

Samtliga biljettkontrollanter vid Göteborgs Spårvägar har tagits ur tjänst.

LänkAlla kontrollanter vägrar kontrollera

ElLobo
2012-05-05 13:05
#3

Polisen utreder biljettkontroll

Polisen ska utreda en uppmärksammad händelse på en spårvagn i Göteborg, då en resenär blev kvarhållen av biljettkontrollanter som ansåg att hon inte betalat på rätt sätt.

Länk: Polisen utreder biljettkontroll

ElLobo
2012-05-05 13:06
#4

Fel grupp skäms

Vad är det för märklig mekanism som får den skötsamma majoriteten att försvara och tycka synd om den icke-skötsamma minoriteten?

LänkFel grupp skäms

ElLobo
2012-05-05 13:21
#5

Västtrafik: Kontrollanterna gjorde rätt

GP:s Ulf Nyström svarar på tre frågor om Västtrafiks presskonferens under onsdagen.

Länk: Västtrafik: Kontrollanterna gjorde rätt

ElLobo
2012-05-05 13:21
#6

Facket kräver offentlig ursäkt

Under ett möte med Västtrafiks chef Lars Backström krävde kontrollanternas facklige företrädare en offentlig ursäkt.

LänkFacket kräver offentlig ursäkt

Annons:
ElLobo
2012-05-05 13:21
#7

Kontrollanter fångade på bild

Tre biljettkontrollanter håller ner en kille mot marken och sätter knät mot bröstet på honom.

LänkKontrollanter fångade på bild

ElLobo
2012-05-05 13:22
#8

"De gör ett bra jobb"

Biljettkontrollanterna i Göteborg gör ett bra jobb och är viktiga för Västtrafik.

Länk"De gör ett bra jobb"

ElLobo
2012-05-05 13:22
#9

Inte mer våld än nöden kräver

Vad innebär "det våld som nöden kräver"?

LänkInte mer våld än nöden kräver

ElLobo
2012-05-05 13:22
#10

Jurist utreder kontrollantbråket

En oberoende jurist utreder nu kontrollantbråket.

LänkJurist utreder kontrollantbråket

ElLobo
2012-05-05 13:23
#11

Ingen vill prata om biljettkontrollerna

Ingen vill säga någonting.

LänkIngen vill prata om biljettkontrollerna

Effie
2012-05-10 16:16
#12

Och Västtrafik har förlorat mycket på detta bråk…

Dyrbar vecka utan kontroller

Tror de, i alla fall. De som har månadskort har väl fortfarande månadskort.

Själv undrar jag hur stor risken är att bli kontrollerad ens i vanliga fall. Jag åker till och från jobbet varje vardag, och in till centrum lite då och då, och jag funderar på om jag har hamnat i någon enda biljettkontroll sedan jag flyttade tillbaka till Göteborg för sex år sedan. Det kan kanske vara någon enstaka, men jag har inget minne av att det skett.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Jimmy.L]
2012-05-11 13:39
#13

Tycks vara skillnad i Göteborg och Stockholm, i sthlm får biljettkontrollerna inte hålla kvar folk utan biljett.

Annons:
Maria
2012-05-14 17:53
#14

Jag har bott och åkt kollektiv i Göteborg under hela mitt 50-åriga liv (jag har inget körkort)

Med tanke på alla åkturer genom åren så är kontrollerna mycket, mycket få. Jag hade definitivt tjänat en bra hacka på att ha tjuvåkt istället.Oskyldig

En gång har jag träffat på en mycket otrevlig kontrollant men det var säkert 15 år sedan.

De flesta gånger jag mött kontrollanter är sträckan med 4:ans spårvagn som går till Mölndal. Det innebär att man åker till en annan kommun fastän "städerna" går ihop med varandra.

Det är en del gamla jag sett på denna linje som har stämplat för låg taxa men många åker kanske bara till Mölndal för att besöka sjukhuset som ingår i Sahlgrenska. Inte lätt att veta att de sista hållplatserna är dyrare att åka. Lite fräckt att kolla biljetterna just där kan jag tycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ElLobo
2012-06-29 22:48
#16

Inget åtal mot biljettkontrollanter

De biljettkontrollanter vid Göteborgs spårvägar som misstänkts för tjänstefel i samband med en incident vid en biljettkontroll i april begick inget brott.

Länk: Inget åtal mot biljettkontrollanter

Maria
2012-07-02 08:14
#17

Jag skulle precis lägga in en länk om dettaFlört

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om beslutet? Spontant känns det som att det borde bli någon liten påföljd.

Vad säger ni andra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: