Annons:
Etikettbussar
Läst 2087 ggr
Leffe
2/13/12, 3:16 PM

Veckans bild #207: RAF-977

RAF-977 kom i trafik 1959.

Buss RAF-977

RAF grundades 1954 och skulle stå för Sovjetunionens tillverkning av småbussar.

Annons:
ElLobo
2/13/12, 5:56 PM
#1

Jag gillar de här robusta, skrangliga fordonen som Sovjetunionen tillverkade.

Maria
2/14/12, 8:16 AM
#2

Den påminner lite om en buss som vi ungar åkte till simskolan med på 60-talet om somrarna.

Den bussen var grå och hade vad jag minns inget takräcke.

Den kördes i alla fall av "Enögde Blomman" Blomqvist. En riktigt underbar gammal kuf som bodde hemma hos sin mamma. Han var nog inte så gammal som vi ungar tyckte men bussen hade i alla fall sett sina bästa dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ElLobo
2/14/12, 9:16 AM
#3

Det skulle mycket väl ha kunnat vara en Taunus Transit. Härligt utseende på dessa!

Maria
2/14/12, 3:14 PM
#4

Jamen det var det nog. Vilka härliga bilderGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ElLobo
2/15/12, 12:54 AM
#5

En grå Taunus Transit med heltäckt lastutrymme är precis en sådan bil jag förknippar med början eller mitten av 60-talet.

Maria
2/15/12, 6:24 AM
#6

Detta måste har varit från 1967 och några år framåt. Den såg ut som en rishög redan dåFlört Inredningen var trasig och det fanns inte ett helt säte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gittan
2/15/12, 8:24 AM
#7

Undrar hur säkerheten var i dessa gamla bussar. Tänker på om risken var stor att de kunde välta.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Maria
2/15/12, 10:41 AM
#8

#7 Den kan inte ha varit särskilt stor.

Bälten var ju inte till att tänka på.  Vi satt på både golv och säten så bussen var mer än full.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: