Veckans bild #207: RAF-977
RAF-977 kom i trafik 1959.
RAF grundades 1954 och skulle stå för Sovjetunionens tillverkning av småbussar.

Jag gillar de här robusta, skrangliga fordonen som Sovjetunionen tillverkade.

Den påminner lite om en buss som vi ungar åkte till simskolan med på 60-talet om somrarna.
Den bussen var grå och hade vad jag minns inget takräcke.
Den kördes i alla fall av "Enögde Blomman" Blomqvist. En riktigt underbar gammal kuf som bodde hemma hos sin mamma. Han var nog inte så gammal som vi ungar tyckte men bussen hade i alla fall sett sina bästa dagar.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Det skulle mycket väl ha kunnat vara en Taunus Transit. Härligt utseende på dessa!

Jamen det var det nog. Vilka härliga bilder
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

En grå Taunus Transit med heltäckt lastutrymme är precis en sådan bil jag förknippar med början eller mitten av 60-talet.

Detta måste har varit från 1967 och några år framåt. Den såg ut som en rishög redan då Inredningen var trasig och det fanns inte ett helt säte.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Undrar hur säkerheten var i dessa gamla bussar. Tänker på om risken var stor att de kunde välta.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

#7 Den kan inte ha varit särskilt stor.
Bälten var ju inte till att tänka på. Vi satt på både golv och säten så bussen var mer än full.
/Maria
Ur Lille Prinsen.