Min buss nr. 16
Här kommer en bild på "min buss" nr 16 i Göteborg med en sträckning mellan Eketrägatan på Hisingen och Fyrktorget i Högsbohöjd.
Det är en stombusslinje som går ofta och jag bor vid ändhållplatsen Fyrktorget.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

#0 Hur är det att sitta långt bak i en tredelad buss?

Lite som sista vagnen i en Berg och dal bana.
Nej, skämt åsido men det gungar ganska bra de sträckor där det är många vägbulor så jag kan tänka mig att bussförarna kan ha problem med detta då hela bussen är ledad på två ställen så att säga.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misstänker det

Trevligt att se 16-bussen. Jag åker den i princip dagligen; bor nära andra ändhållplatsen, Eketrägatan. jag tar den till Eketrägatan, och den är bra om jag vill till centrum, eller till Slottsskogen. Ända till Fyrktorget har jag aldrig åkt.
Håller med om att det inte är helt bekvämt att åka långt bak i ledbussarna; det händer att jag inte kan läsa för att boken skakar för mycket. Och vägbulor tycker jag man borde ta bort - det måste finnas ett annat sätt att få folk att hålla hastigheten.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#5 Då är vi så att säga nästan i var sin ände av bussen
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Eller i en varsin ände av samhället så lång som bussen verkar vara.
#6 Din del av bussen står väl på hållplatsen innan när #5 kliver på

#7 haha, jag det kan man säga
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Det var en lång sak.

De fick bygga ut rondellen där bussen vänder när det extralånga bussarna togs i bruk
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#10 Det förstår jag

Undrar om det är specialkörkort för dessa bussar.

Jag vet inte hur det är för en tredelad buss, men för en vanlig tvådelad ledbuss krävs det bara D-körkort.

Jag vet att de tränade i alla fall att köra runt den nybyggda rondellen med den långa bussen en period. Det är precis så att den kan komma runt..
Då var de en hel gäng som höll på men det var säkert helt internt.
/Maria
Ur Lille Prinsen.