Annons:
Etikettoff-topic
Läst 714 ggr
Bogey
2010-06-14 01:53

Se oss!

Annons:
AndreasS
2010-06-14 13:05
#1

Jag kan tycker att filmen i fråga är missvisande och skildrar inte verkligheten när det gäller hur ambulans och räddningstjänst arbetar.

Har själv erfarenhet av hur det går till på en olycksplats då jag är frilansande nyhetsfotograf med inriktning på just polis, räddningstjänst och ambulans. Det går inte till så som filmen visar att man tar hand om den chockade bilföraren och lämnar en skadad motorcyklist kvar på gatan. Där av tycker jag filmen är missvisande.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Bogey
2010-06-14 15:04
#2

#1 Jo helt riktigt, men filmen är inte till för att visa hur räddningstjänsten arbetar utan mer med galghumor visa att vi motorcyklister har svårt att synas.

AndreasS
2010-06-14 16:09
#3

Visst är det så, men inte lämnas en motorcycklist kvar på en olycksplats?

Nu har jag själv inget körkort för varken bil eller mc, och det finns många galningar ute i trafiken både bilister och mc-förare.

Största delen av de mc-olyckor som jag funnits på plats vid är det allt som oftast yngre personer som kört och sendan framkommit i utredningen att mc-föraren kört som en vettvilling.

Gjorde en sökning om statistik och hittade ett pressmeddelande från Trygg Hansa som säger att 6 av 10 mcolyckor orsakas av bilister det vill säga 64% enligt en undersökning som man har gjort.

Vidare har man kommit fram till att i 30% av fallen är mc-förarna direkt vållande till olyckorna. Då handlar det ofta om att man kört på bilar bakifrån.
"- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa, i ett pressmeddelande."

Källa: Trygg Hansa

Jag tar varken en bilist eller en mc-förare i försvar för båda bär dom ett ansvar i trafiken.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Bogey
2010-06-14 16:49
#4

Faktum kvarstår att av 100 olyckor mellan bil och MC är bilisten vållande i 64 av fallen och "endast" 30 beror på MC-föraren. Kvarstår 6 med oklart vållande.

Helt klart en ganska stor snedfördelning till bilisternas nackdel även om del MC-förare kör som "vettvillingar".

Därav kampanjen och galghumorn om att MC-föraren är "osynlig".

Många MC-förare vidareutbildar sig i SMC's regi, men tyvärr når man inte alltid ut till alla som skulle behöva. Själv var jag, och flera med mig, på Knix-kurs så sent som igår, fast inte på Rörken utan i Amsberg

Upp till toppen
Annons: