
Storstockholms Lokaltrafik (SL)
SL vill avskaffa stombusslinjerna i Stockholm
Enligt Dagens Nyheter, som har tagit del av Storstockholms Lokaltrafiks (SL) strategiska planer fram till 2030, har SL långsiktiga planer att på sikt avskaffa stombusslinjerna i Stockholms innerstad. De ska istället successivt ersättas med ett antal nya spårvägslinjer.

Det har jag faktiskt misstänkt länge

Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna
De blå bussarna ska ut – spårvagnar ska in. År 2030 ska Stockholm vara en modern spårvägsstad med sex spårvägslinjer i innerstaden och sammanlagt 125 spårvagnar.

Dyra spår sinkar andra projekt
Mångmiljardplanerna på nya spårvägar i Stockholms innerstad kan leda till att andra spårprojekt skjuts upp. En ny SL-utredning visar att Spårväg Syd knappast lockar så många resenärer att det är värt att bygga spår.

Forskare sågar spårvägsdrömmar: ”Buss bättre i Stockholm”
Fler bussar är bättre än ett nytt spårvägsnät i Stockholm, skriver tre ledande trafikforskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i en stort uppslagen debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen. Ge stombussarna den prioritet i trafiken de var tänkta att få och sätt in fler turer i rusningstrafiken så klarar man kapacitetsproblemen, skriver de tre forskarna. "Det kan ge stora förbättringar till en bråkdel av investeringskostnaden för spårväg", heter det vidare i artikeln.
Länk: Forskare sågar spårvägsdrömmar: ”Buss bättre i Stockholm”

Stockholm kan få elva nya stombusslinjer
Stockholm kan få elva nya stombusslinjer som ska trafikera tvärsträckor istället för till och från centrala Stockholm, enligt ett förslag från SL.

Nya busslinjer ska knyta ihop pendeltåg och tunnelbana
Elva stomlinjer ska öka resandet i kollektivtrafiken på tvären. I vinter ska politikerna ta ställning till ett förslag om tät busstrafik i stråk där bussarnas framkomlighet prioriteras. På sikt kan några av linjerna bli spårväg.
Länk: Nya busslinjer ska knyta ihop pendeltåg och tunnelbana
Kan dom korta restiden mellan Dalarö-Stockom är det guld då man åker den stäckan ofta under sommaren.

#7 Förstår att du önskar det.
Ha en bra dag
Sport iFokus

Redan när blåbussarna kom kallade jag dem låtsasspårvagnar och misstänkte att de var ett första steg mot återetablering av spårvägstrafik. Vi får hoppas, att spårvägsplanerna realiseras.
Något mer obekvämt än de blå bussarna kan jag inte föreställa mig. Låggolvsfordon bör gå på spår för att erbjuda god komfort. Låggolvsbussar tycks inte ha något utrymme kvar för fjädring, vilket behövs i gatutrafik. Att de dessutom bullrar lika mycket som 50-talsbussar gör inte saken bättre.
En detalj i det hela, som jag ändå vill nämna, är, att jag finner det pietetslöst att inte kalla förslagets linje 2 för linje 6. (Misstaget skedde redan när busslinjen skapades.) Den linjen ansluter i mycket till gamla linje 6, och numret behölls i busslinje 46.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
#9 Blir det inte dyrt med tanke på hur mycket man måste bygga om i innerstan? Jag åker dagligen Vaxholm-Östra station med blå buss och gillar dom.

Reskassan svår att förstå – även för SL
SL:s personal har själva inte förstått den nya elektroniska reskassan som ska ersätta dagens förköpsremsa. Det vittnar flera av deltagarna i den enkät som SL genomfört. Nu hoppas SL att bättre utbildning ska lösa problemen.
Jag misstänker många äldre kommer få problem när remsan utgår.

”SL:s nya betalsystem för krångligt”
Problemen och kritiken mot SL:s nya betalsystem för engångsbiljetter är många. Det här visar tydligt att zongränserna borde tas bort. Det menar socialdemokraten Erika Ullberg, andre vice ordförande i SL:s styrelse.

Skanska bygger bussdepå i Gustavsberg
Skanska har slutit avtal med Storstockholms Lokaltrafik om uppförande av en ny bussdepå i Charlottendal i Gustavsberg, öster om Stockholm.

#9 Tänk jag har också kännt dem som spårvagnar.
Ha en bra dag
Sport iFokus

Biljettremsan stämplar ut
I dag – eller vid midnatt – är det dags att säga adjö till pappersremsan, ett provisorium som fick leva i 40 år. Många är upprörda över de plastkort med reskassa som ersätter. Upprördheten ingår i ett historiskt mönster där alla förändringar – utom 50-kortets införande – lett till protester.

Trafikvärdar låtsas kolla färdbevis
De flesta av Keolis trafikvärdars blå biljettläsare fungerar inte - värdarna bara låtsas att de gör det, skriver Kommunalarbetaren.

Oanvända SL-kort töms efter 60 dagar
SL-kort som inte används på 60 dagar töms på innehållet. Det gäller för periodkort och reskassa som fyllts på via internet, rapporterar SVT.

#18 Nästan en typ av bedrägeri

Jag hoppas att de får ordning på systemet och att alla drabbade kompenseras med extra resor eller något.

SL drar igång kampanj mot fusk
Varje år försvinner ungefär fem procent av Storstockholms Lokaltrafiks intäkter till fuskåkning. Nu vill SL tydliggöra att kollektivtrafiken betalas av stockholmarna tillsammans. Därför ges nu resenärerna möjlighet att vara med och påverka vad pengarna från fuskåkningens kontrollavgifter ska bidra till.

SL tar betalt för barnvagn på buss
Indragna hållplatser, parkeringsvakter på motorcykel och påstigning i alla dörrar ska hjälpa fyran att bli snabbare än en snigel. Förlorare är alla med barnvagn som nu måste betala. På sikt ska fyran bli spårvagn – om politikerna kan bli sams.

#22 DN tycks ha valt en missvisande rubrik. Vad jag förstår ska SL inte heller i framtiden ta betalt för barnvagn. Däremot får inte längre den som har med sig en barnvagn åka gratis på linje 4.
Av praktiska skäl, för att den som reser med barnvagn inte ska behöva tränga sig fram till föraren och betala, behöver den som har med sig en barnvagn på buss inte betala. Nu kommer de att behöva betala på linje 4, precis som de som åker med tåg, tunneltåg eller spårvagn.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

SL backar: Barnvagnsresenär slipper betala på linje 4
Nu är ordningen, den gamla, återställd – barnvagnsresenärer kommer fortsatt att få åka buss gratis under det försök som genomförs på stombusslinje 4 i Stockholm.

Tidigare trådar om SL:
2011-01-05 14:48
**
2011-01-26 21:25
**SL vill stoppa upphandling om tunnelbanan
**
2011-03-23 08:09
2014-10-18 11:51
**SL vill ta bort konduktörerna.
**
2015-03-23 19:56

Stockholms lokaltrafik näst dyrast i världen
Känner du dig smått skinnad när du betalat månadskortet eller enkelbiljetten i Stockholms kollektivtrafik? Inte så konstigt – priserna är bland världens högsta, enligt en sammanställning som The Independent gjort.
http://www.svd.se/stockholms-lokaltrafik-nast-dyrast-i-varlden

Kontrollanter ska få stoppa plankare
SL tar i med hårdhandskarna för att få stopp på plankandet i Stockholms kollektivtrafik. Nu föreslås bland annat höjda bötesbelopp, dagens belopp på 1200 kronor kan bli 1500 kronor, och möjlighet för kontrollanter att gripa de som vägrar identifiera sig, skriver Stockholm direkt.