
Dalatrafik
Dalatrafik skrotar länstidtabellen på papper
Om en månad finns inte Dalatrafiks länstidtabell i papper längre.I stället satsar företaget på personliga tidtabeller som kan beställas via dator eller telefon.

De har tydligen inte så många äldre som åker

Eller också vill de bli av med dem de har …

Nytt biljettsystem på bussarna
Nu är det är dags att byta busskort. Dalatrafik byter ut biljettsystemet kommande vecka.
– Det är en jättestor operation vi ska genomföra, säger Dalatrafiks vd Claes Annerstedt,
Att Dalatrafik byter biljettsystem innebär att de som har busskort måste byta ut dem mot nya kort. Efter den 13 april kommer de gamla korten inte längre att fungera.
Länk: Nytt biljettsystem på bussarna
Alla busskort ska bytas ut på en vecka
Med start i dag, den 5 april, påbörjar Dalatrafik sitt arbete med att byta ut sitt gamla biljettsystem.
Nästa lördag har de gamla busskorten slutat att fungera.
– Det är en stor operation, säger Claes Annerstedt, vd Dalatrafik.

30 000 busskort har bytts ut
På fredag är det två veckor sedan Dalatrafik sjösatte det nya biljettsystemet.
God respons men ändå problem för en del resande.
– Det kan vara lite små problem i början, säger Tomas Nordholm, marknadschef på Dalatrafik.

Bussbolag lämnar Dalarna i protest
Nobina har kört kollektivtrafik i Dalarna i tio år. Men nu är det stopp.
530 anställda i länet berörs när nu bolaget väljer att inte lägga något anbud för perioden 2014-2024.
Beslutet att lämna Dalarna görs som protest mot anbudsunderlaget.

Kommunal: "Vi förutsätter att de anställda behåller sina jobb"
Cilla Rohdin, ordförande för Kommunal i Bergslagen, arbetar för att Nobinas anställda i Dalarna ska få jobba vidare när upphandlingen är färdig.
– Målet är att ingen ska förlora jobbet, men vi vet att det kan bli svårt att uppnå, säger hon.
Länk: Kommunal: "Vi förutsätter att de anställda behåller sina jobb"
VD Dalatrafik: "Arbete för bussförare finns alltid"
530 anställda berörs av bussföretaget Nobina:s beslut att inte lägga anbud på kollektivtrafiken i Dalarna.
Skälet är att Dalatrafik frångått branschgemensamma rekommendationer i upphandlingsunderlaget.
– Vi kan bara konstatera det som har inträffat, säger Claes Annerstedt, vd för Dalatrafik.

Nya busstider runt Väsman i augusti
I augusti blir det i dubbel bemärkelse nya tider för busstrafiken runt Väsman. Då delas nuvarande linje 43 upp i två delar – en medsols och en motsols runt sjön.

Bussbolag anklagas för lagbrott
Nobina försökte runda lagen om offentlig upphandling i samband med Dalatrafiks pågående upphandling av kollektivtrafik. Detta genom att försöka påverka ägaren Region Dalarna med ett möte. Det menar Regionchefen Göran Carlsson. Inviten avvisades.

Sambus efter Nobina
Om drygt ett år har Nobina kört färdigt för Dalatrafik.
Från och med 1 juli nästa år kommer den mesta trafiken istället att köras av Sambus ab, uppger Dalatrafik på sin hemsida.
Länk: Sambus efter Nobina

Dålig stämning då jobben hänger löst
I går blev en ny upphandling klar mellan Dalatrafik och företagen Arriva och Sambus AB. Men då nya företag ska ta över, skapar det samtidigt en oro bland de redan anställda hos den nuvarande entreprenören, Nobina.
Länk: Dålig stämning då jobben hänger löst
”Det är en bransch som behöver folk”
Med den nya upphandlingen med Arriva och Sambus AB innebär det även förändringar på personalnivå.
– Jag tror inte att all personal kommer att gå över. Men det är ju en bransch som behöver folk, säger Claes Annerstedt, vd för Dalatrafik.

Nobina överklagar upphandling av kollektivtrafiken
Två veckor har gått sedan det blev klart att Sambus tar över efter Nobina i Dalatrafiks upphandling.
Nu överklagar Nobina anbudsförfarandet.

Busstrafiken utökas i Borlänge
Bussresandet har ökat med 60 procent i Borlänge de senaste åren.
Nu byggs trafiken ut.
Länk: Busstrafiken utökas i Borlänge
De tycker till om bussarna
Allt fler åker buss och till hösten görs förändringar för att förbättra busstrafiken i Borlänge. Men vad tycker borlängeborna om bussarna, och vad borde förbättras för att fler ska lämna bilen hemma?

Indragna nattbussar upprör Ornäsbor
Ornäsbor är upprörda över att nattbussarna dragits in.
– Jag fattar inte hur Dalatrafik kan göra det. Det drabbar så många, säger Britt Hagberg.

Ornäs får tillbaka en nattbuss
Redan nästa helg flyttas de sista natturerna från linje 254 till linje 53.

Ordkrig mellan Dalatrafik och Nobina
Nu medger Dalatrafik att upphandlingen av busstrafiken i Dalarna brustit. I alla fall enligt Nobina. Därför begär bussföretagen nu en omprövning av upphandlingen.
Länk: Ordkrig mellan Dalatrafik och Nobina
Dalatrafik tänker inte ändra sig
– Vi tänker fortsätta processen i förvaltningsrätten och tänker inte ändra oss, säger Dalatrafiks vd Claes Annerstedt.

Upprörda känslor bland morgonresenärer
22-åriga Hannah Rohrmüller från Ludvika är upprörd över det hon fick uppleva som resenär med linje 244 från Ludvika till Borlänge på måndagsmorgonen.
Både Dalatrafik och bussens förare får vass kritik.

Föraren hade säkert lämnat redovisning och lämnat ifrån sig alla hundralappar och kunde inte ge tillbaks växel på 500 kr. Givetvis går det bra att använda 500-sedlar för större inköp men föraren har inte säkert växel för att ge tillbaks på en biljett.

Busschaufförer kritiserar system för mobilbiljetter
Sedan den första oktober är det möjligt för alla i länet att köpa bussbiljett i mobilen.
– Det har än så länge gått väldigt bra, säger Annika Gustavsson, försäljningsansvarig på Dalatrafik.
Men många busschaufförer håller inte med.

Dalarna kan bli utan bussar nästa sommar
Förvaltningsrätten i Falun har ännu inte fattat något beslut om bussbolaget Nobinas överklagan av Dalatrafiks trafikupphandling trots att det nu bara är åtta månader kvar till Nobinas 400 nya konkurrerande fordon ska börja köra.

Inga allvarliga fel på bussarna
Enligt ett tips till DT har Dalatrafiks bussar i Ludvika allvarliga brister. Dalapolisen gör kontinuerliga kontroller av bussarna i länet och i morse var det bussarna i Ludvika som kontrollerades.

Kampanj ger billigare kollektivtrafik
Hedemora kommun vill införa ett nytt personalerbjudande.
– Vi vill delta i en kampanj som går ut på att få anställda att åka kollektivt, säger Ulf Hansson.
– Genom kampanjen kan man köpa kraftigt reducerade månadskort, säger Gun Drugge.

Dalatrafik vann rond ett
Dalatrafik vann rond ett mot Nobina då kammarrätten beslutade att Dalatrafik hade rätt att hemligstämpla prisuppgifter och annat i avtalen som skrevs med Sambus och Arriva.
Nu kan förvaltningsrätten börja prövningen av den överklagade upphandlingen.
Länk: Dalatrafik vann rond ett

Domen: Dalatrafik måste göra om upphandlingen
Dalatrafik har inte upphandlingarna på sin sida just nu.
Upphandlingen av arbetet vid resecentrumet i Falun avgjordes i förra veckan till Skanskas fördel.
Nu kommer nästa förlust – mot Nobina.

Domstol stoppade Dalatrafiks plan-B
Förvaltningsrätten i Falun stoppade Dalatrafiks plan B, direktupphandling av 354 bussar som skulle sättas i trafik från halvårsskiftet när nuvarande avtal med bussoperatören Nobina löper ut.

Här är bilden som "förnedrar" bussbolaget Nobina
Nobina ger igen för gamla oförrätter genom att överklaga Dalatrafiks bussupphandling.
Det bedömer en branschkälla.
En bild från i somras gjorde inte relationerna bättre mellan parterna.
Länk: Här är bilden som "förnedrar" bussbolaget Nobina
Dalatrafik kan ta till plan C
När Dalatrafik plan B med direktupphandling stoppats av förvaltningsrätten återstår att utreda en plan C - egen regi.

Region Dalarnas ordförande: "Vi är lamslagna"
– Just nu är vi lamslagna av den juridiska processen.
Det säger Regin Dalarnas ordförande Leif Nilsson (S) efter att förvaltningsrätten också stoppat plan B - direktupphandling efter ett nytt överklagande av Nobina.

Inga kommentarer än
Det är många spekulationer kring Dalatrafiks framtid just nu.
Kommer en entreprenör att ta vid eller kommer en direktupphandling att ske?
Kommer Dalatrafik köra i egen regi?
Dalatrafiks vd, Claes Annerstedt, tiger som muren.
Länk: Inga kommentarer än

”Vi har inte gjort fel”
Dragkampen mellan Dalatrafik och Nobina fortsätter.
Nu har Dalatrafik lämnat in ett yttrande där länstrafikbolaget säger att man inte alls gått emot de regler som Nobina påstått att man brutit mot i samband med den nya direktupphandlingen.
Länk: ”Vi har inte gjort fel”

Lägger ner direktupphandling
Nej, ingen entreprenör kommer ta över kollektivtrafiken i länet tillfälligt under tiden som kampen mellan Nobina och Dalatrafik avgörs.
Det står nu klart efter att Dalatrafik avbryter ”direktupphandlingen”.

Busschaufförer vill stoppa pengar på bussar
Rånet av en busschaufför i Borlänge kan nu leda till nya rutiner för kontanter i trafiken.
Sedan länge kräver förare stopp för biljettförsäljning på bussar.
– Vi vill inte känna oss som möjliga rånobjekt, säger Lars-Olov Jonsson, skyddsombud.

Dalatrafiks upphandling prövas igen
Kammarrätten i Sundsvall ger prövningstillstånd för Dalatrafiks överklagan av Förvaltningsrättens beslut i frågan om upphandlingen.

Sambus och Keolis får köra dalabussarna
Efter en lång följetong ser det sista kapitlet om bussupphandlingen nu ut att ha skrivits.
Sambus och Keolis får köra de flesta av Dalatrafiks bussar från och med 1 juli i år. Detta efter ”ett förhandlat upphandlingsförfarande utan föregående annonsering”.
Länk: Sambus och Keolis får köra dalabussarna
Lagen gäller också i Dalarna
Bussoperatören Nobina kommer noga att läsa Region Dalarnas tilldelningsbeslut och fundera några dagar på om de ska överklaga också Dalatrafiks nya upphandling med Sambus och Keolis.

Sommaren som vanligt - sen kommer förändringarna
Bussarna kommer att köra som vanligt i sommar, det vill säga några färre turer ungefär som varje år.
Men 17 augusti blir det stora förändringar i kollektivtrafiken.

Nu blir kollektivtrafiken sex-sju procent dyrare
Från månadsskiftet kommer kollektivtrafiken med Dalatrafiks bussar i Dalarna att bli sex-sju procent dyrare.

Nu kan du åka buss gratis
Resenärer som vill betala sin bussresa med kontanter behöver inte göra det fram till den 1 juli.
Anledningen är Dalatrafik byter entreprenör och då måste viss utrustning bytas ut i samtliga bussar.
Länk: Nu kan du åka buss gratis
Här kan du åka buss gratis
UPPDATERAD - Resenärer som vill betala sin bussresa med kontanter behöver inte göra det fram till den 1 juli. Detta gäller i stora delar av länet, men inte bussar som utgår från Falun och Borlänge.

Bälte gäller för att uppfylla nya krav
När Siw Geraae-Dahl åkte buss från Borlänge till Falun blev hon förvånad över att bussen inte hade något säkerhetsbälte.
Men från och med måndag blir det ändring på det.
– I det nya avtalet ställer vi krav på säkerhetsbälte, säger Bengt Benjaminsson som är trafikchef på Dalatrafik.

Nu kör de runt i länet
Under tisdagen tog de nya bussentreprenörerna Keolis och SamBus AB över kollektivtrafiken på riktigt runt om i länet.
Men redan nu vill Keolis ge sig in i matchen för att vara kvar i länet långt efter det korta kontraktet löpt ut om två år.
Länk: Nu kör de runt i länet

Buss 53 försvinner - ersätts av ny trafik
I augusti försvinner busslinje 53.
Ornäs blir dock inte utan förbindelse till Falun och Borlänge.
– Det blir en annan lösning. Att behålla 53:an skulle kosta två miljoner, säger Anders Wiklund.

Snart kommer bättre bussar till Dalarna
Närmare 30 grader ute - och full värme i bussen.
Vissa fordon är slitna och bälten kan saknas.
Men snart kommer modernare bussar.
– Under de närmaste månaderna kommer successivt nya fordon, säger Bengt Benjaminsson, Dalatrafiks trafikchef.

Busshettan ska vara fixad
– Klart att det är varmt, men det har blivit bättre.
Det säger Per Lundqvist, fackligt engagerad busschaufför i Borlänge och Falun.

Den nya kollektivtrafiken
De som har för vana att resa med buss kommer den 17 augusti att känna sig vilsna i den nya kollektivtrafiken. Då inför man nämligen ett nytt trafiksystem i Mora, Orsa och Älvdalen.

"Om en kommun vill ha mer trafik får de beställa det"
Kritiken mot Dalatrafiks satsning på en raskare kollektivtrafik hårdnar. Detta när allt fler inser att det även innebär indragna linjer, nya bussnummer och hundratals färre busshållplatser i länet.
– Jag kan förstå oron. Samtidigt måste vi se till att få en pendlingstrafik som attraherar och lockar fler att åka kollektivt, säger Region Dalarnas ordförande Leif Nilsson (S).
Länk: "Om en kommun vill ha mer trafik får de beställa det"
Ta chansen att klaga på revolutionen
Om en och en halv vecka går transportbehovet tillbaka till grundläget när dalfolket ska ta sig till förskolor, skolor och jobb. Samma dag testas vad Dalatrafik kallat "Trafikrevolutionen" i skarpt läge.

Många har bussåsikter
Alla synpunkter på den nya busstrafiken kommer gås i genom, men om de kommer leda till förändringar är oklart.
Intresset var stort när Dalatrafiks informationsturné stannade i Falun.
Länk: Många har bussåsikter

"Det känns ogenomtänkt"
Inte alla är överlyckliga över de stora förändringarna i busstrafiken.
På flera ställen i Falu kommun blir nu vardagen snudd på omöjlig att få ihop.
Länk: "Det känns ogenomtänkt"

Oro för skolbussarna
Många föräldrar känner oro inför de ändrade tiderna för bussarna som tar barnen till och från skolan.
Bussarna avgår på vissa ställen innan barnen ens hunnit sluta skolan.
Länk: Oro för skolbussarna
Krångligare resor för busspendlare
Från och med måndag får busspendlarna mellan Leksand och Falun åka via Amsberg och Borlänge.
För de flesta betyder det bussbyten och uppemot 25 minuters längre restid – enkel väg.

Nya tidtabellen kräver justering
– Det har redan ringt en hel del från Leksand och det har varit både ris och ros.
Det säger trafikplanerare Jan Frode vid Dalatrafik.
Länk: Nya tidtabellen kräver justering
Upprörd stämning på möte
Förseningar till jobbet, barn som inte kommer till skolan och äldre som inte kan gå på sina läkarbesök i Falun.
Problemen var många när Sundbornsborna fick ställa sina frågor till Dalatrafiks ledning.
Länk: Upprörd stämning på möte

Den nya busstrafiken är ännu inte helt färdig
Ett nytt förslag för att tackla busskaoset ska utredas.
Landstingsrådet Ingalill Persson (S) föreslår att man ska kunna skicka ett sms om man vill kliva på vid en borttagen hållplats. Men vilken tid bussen kommer stanna vet inte resenärerna.
– Det får man försöka räkna ut själv, säger hon.

817 hållplatser utan resenärer
817 av Dalatrafiks 7300 hållplatser har färre än en resenär i veckan. Inför trafikrevolutionen den 17 augusti försvinner 125 av dem. Men fler kan komma att tas bort.

Stolpen hamnade i diket
De flesta bussturerna genom Karlsbyheden kommer att dras in på måndag.
I stället hänvisas resenärerna till en ny hållplats - placerad i ett dike.
– Det är som ett skämt, säger Eva Söderlund som bor i Karlsbyheden.
Länk: Stolpen hamnade i diket
Dalatrafik: Bussen stannar i vägkorsningen
Bussresenärerna ska gå ner i diket och vänta på bussen.
Det slår Dalatrafiks trafikplanerare Henrik Öijer fast.
– Det är tänkt att stolpen ska vara där, säger han.

Trafikverket: "Det här låter inte alls bra"
Trafikverket sågar tanken på att använda en närliggande fyrvägskorsning som hållplats i Karlsbyheden.
– Då kan man ställa till med ett riktigt elände, kommenterar Mats Sandgren, enhetschef vid Trafikverket i Gävle.