
Västtrafik
Västtrafik ändrar på sitt biljettsystem
Västtrafiks biljettsystem har fått kritik. Nu arbetas det för att det ska ersättas med ett nytt.

I dagens system ska man alltså i princip visa biljett både när man går på och när man går av. Jag säjer - oj oj oj
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Dyrare åka kollektivt
Det kommer att bli dyrare att åka kollektivt. Västtrafik tvingas fortsätta höja biljettpriserna när resenärerna blir fler.
Länk: Dyrare åka kollektivt

#1 Nja - om man åker inom en zon (=en kommun, så vitt jag vet) räcker det med att visa kortet när man går på. Det är om man åker i mer än en zon som det blir komplicerat. Då ska man trycka på knappar (olika, beroende på vilken sorts kort man har), och visa kortet även när man går av. Det är först då som priset beräknas, för det beror på hur långt man åker. Kanske bra tänkt, men helt omöjligt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Fler reser med Västtrafik
Resandet med kollektivtrafiken i Västsverige fortsätter att öka. Under förra året gjordes två miljoner fler resor med Västtrafik jämfört med 2011.

Västtrafiks biljettsystem svårt för synskadade
Synskadade har svårt att använda Västtrafiks biljettmaskiner med touchfunktion. Fredrik Jonsson, styrelseledamot i Unga synskadade Väst, menar att systemet riskerar att göra honom till en ofrivillig plankare.
Länk: Västtrafiks biljettsystem svårt för synskadade
Synskadade riskerar att ofrivilligt tjuvåka med Västtrafiks bussar
Synskadade har svårt att använda Västtrafiks biljettmaskiner med touchfunktion. Det här är något som Unga synskadade vill ha en ändring på.
Länk: Synskadade riskerar att ofrivilligt tjuvåka med Västtrafiks bussar

Ja, jo, den piper ju lite diskret en gång om man lyckas hålla upp kortet på rätt sätt och på rätt avstånd, och apparaten är på humör. Eller också piper och skriker den några gånger, blinkar "ogiltigt!" och "visa kortet igen!", och sista pipet är ett "okej då, nu märkte jag att det var rätt", fast det hörs ju ingen skillnad. Men det är ju inte lätt för seende heller, att uppfatta allt som apparaten säger.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Nu är 700 cykelparkeringsplatser klara
Västtrafik fortsätter att bygga ut cykel- och pendelparkeringar inom ramen för Västsvenska paketet. Lagom till vårens cykelsäsong står 700 nya cykelparkeringsplatser redo att användas.
Länk: Nu är 700 cykelparkeringsplatser klara
Dags igen för poesi ombord
Under fyra veckor i maj kommer Västtrafiks resenärer att mötas av gula fönsterskyltar med fyra olika dikter när de kliver ombord. Västtrafik drar nu igång en ny omgång av poesi ombord, i samarbete med Stadsbiblioteket i Göteborg och Författarcentrum Väst.

Strul med sms-biljetter ger Västtrafik stort minus
Västtrafik går back 125 miljoner. En stor anledning är strulet med sms-biljetter som gör att resenärer väljer bort kollektivtrafiken och Västtrafik missar intäkter.
"Läget är mycket allvarligt", säger Alex Bergström (S), kollektivtrafiknämnden.
Västtrafik fungerar inte. Jag kan inte komma på någon typ av företag som gör folk lika irriterade.

Det finns EN positiv sak med biljettsystemet och det är att det är samma över hela området. Tidigare var det olika system. Jag bodde vid gränsen mellan två då och om jag skulle åka åt ena hållet skulle jag ha en viss biljett och om jag skulle åka åt andra hållet ett annat system… DET var inte lätt!
Många bussförare kan inte skillnaden mellan T, + och bara visa i dagens system viket gör att de "lurar" passagerare att betala för flera resor (inte trycker +) när de reser över flera kommuner och byter fordon.

Västtrafik höjer biljettpriserna
Västtrafiks styrelse sa i dag ja till att höja priserna i kollektivtrafiken. Det innebär en justering med i genomsnitt 5,9 procent. Orsaken till höjningen är ökade kostnader för att utföra trafiken.

Förseningar kostar miljoner
I fjol betalade Västtrafik ut 8,5 miljoner kronor till resenärer som drabbats av försenade tåg och bussar.
"Vi tror att fler och fler upptäcker resegarantin", säger Ronny Thörnqvist på Västtrafik.

Det är pengar det

Nu har de tydligen bestämt sig för nytt biljettsystem. Inte för att jag riktigt begrep hur det skulle fungera, men annorlunda blir det i alla fall. Nu ska man tala om i förväg hur långt man ska åka, så man slipper checka ut, och man kan skaffa månadskort för flexibla zoner. Blir nog spännande.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jo.. Inga spontana turer kollektivt. "Vi får se vart vi hamnar", ett minne blott 🤐

Teknikstrul på buss
Otakt på hållplatsutropen och bussar som skyltas med "Ej i trafik". "Vi har haft vissa inkörningsproblem men vi rättar till det så snart vi får vetskap om det", säger trafikchefen på Nobina Lidköping, André Sellén.
Länk: Teknikstrul på buss

Västtrafik höjer priset
Det går inte ihop sig för Västtrafik. Därför höjs biljettpriserna den 29 september och inte nästa år som det var tänkt. En orsak till krisen är att försäljningen av sms-biljetter minskat drastiskt.
Länk: Västtrafik höjer priset

#17 Märkligt. Resandet har ju ökat rejält, helt enligt plan. Fast det är ju så att ju fler som reser, desto dyrare blir det..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Men eftersom det är fler som åker borde det väl bli billigare per person? En full buss tar in mer inkomster än en halvfull… Eller tänker jag helt fel?

16 spårvagnshållplatser påverkades idag pga spårvagnsstopp, ändå dröjde det innan ersättningsbussar kom.
Länk.

Förövrigt är det dags att köpa in nya spårvagnar igen.

Höjda biljettpriser stoppas
Det blir ingen höjning av biljettpriserna i slutet av september. Regionstyrelsen avslog Västtrafiks begäran om att få höja priserna redan i år.

Kommer biljettsystemet bytas ut inom ett år? Är det troligt eller inte alls troligt?

#23 Inom ett år? Så lätt brukar det väl inte vara att byta. I artikeln jag hänvisade till står det hösten 2015. Men det skulle väl börja testas i höst. Hade varit kul att få vara med och tycka till.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Västtrafik missnöjt med kundservice
Långa väntetider i telefonen gör att Västtrafik bryter avtalet med bemanningsföretaget som sköter kundservicen.
Länk: Västtrafik missnöjt med kundservice
Västtrafik kräver bättre service
Kollektivtrafik. Västtrafik säger upp avtalet med Bemannia angående bemanning av Västtrafiks kundservice. Orsaken är att Bemannia inte uppfyller avtalet med Västtrafik.

Nya biljettsystemet - bättre kanske det blir, men är det genomtänkt. Alla är inte överens om detta
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Och nu har de tänkt göra om (mest dra in, verkar det) en massa linjer. Min buss till jobbet kommer att ta mer än dubbelt så lång tid på sig dit; jag ska nog än en gång ta upp mina planer på att ta mig dit till fots snabbare än med buss
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2149515-60-busslinjer-dras-ned-i-december
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Trots högre priser - varannan resa med Västtrafik är gratis
Den 5 januari höjs priserna för den som reser med Västtrafik. Det drabbar särskilt dem som reser ofta, eftersom periodkorten höjs mer än enkelbiljetter. "Ändå står resenärerna bara för hälften av vad det verkligen kostar", säger Västtrafiks ekonomichef Sara Frank.
Länk: Trots högre priser - varannan resa med Västtrafik är gratis

Sms-biljett i alla kommuner
Västtrafik inför nu sms-biljetter i samtliga kommuner i Västsverige.

Jag tycker det är ovanligt ofta som apparaterna inte funkar senaste halvåret… både på tåg och bussar…

#30 Tycker alltid det är lite halvkass - avstängda, vissa funkar dåligt osv.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Flera reser med Västtrafik
Resandet med Västtrafik ökade med åtta procent under 2013.

#32 och jag undrar hur de vet det, när jag ser så många som inte stämplar. Eller inte kan stämpla, som vi nyligen nämnt, när apparaterna inte fungerar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tänk då hur stor ökningen skulle vara om alla ville eller kunde stämpla …

Buss 89 överlever – om fler reser med den
Något fler resenärer och busslinje 89 överlever. Nu slår trafikkontoret och fastighetsägarna ett slag för busslinjen i Sisjön.

Nya resmöjligheter på landsbygden
Den 20 januari drog Västtrafik igång en satsning på utbyggd Närtrafik i Västra Götalandsregionen. Målet är att skapa fler resmöjligheter mellan landsbygd och tätort i områden där det idag inte finns underlag för vanlig busstrafik.

Stort steg mot fördubblat resande
Västtrafik tog ett stort steg mot målet att fördubbla resandet med kollektivtrafiken under förra året när antalet resor ökade med åtta procent. Största ökningen stod tågtrafiken för. Totalt gjordes 283 miljoner resor med Västtrafik under 2013.

Enklare men dyrare biljettsystem
Snart blir det enklare att köpa biljetter och resa med Västtrafik.

Fiasko med Västtrafiks biljetter
Resandet ökar kraftigt men intäkterna stiger mycket mindre än beräknat. Nu gör de om mobil-appen för att komma till rätta med problemet.
Jag jobbar på Västtrafik kundservice, haha biljettsystemet är ju som det är!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Färre ordningsstörningar hos Västtrafik
Under 2013 så minskade antalet ordningsstörande incidenter i Västtrafiks kollektivtrafik med nästan en tredjedel. Det visar Västtrafiks årliga trafikhändelserapportering.

Nu är det dags att komma med idéer …
Resenärskampen vill få in förslag på nyskapande produkter och tjänster.

#42 Jaaa… jag är ju så tråkig att jag är ganska nöjd om bussar och spårvagnar tar mig dit jag ska utan alltför mycket krångel, omvägar och byten, om de stannar där jag vill gå på och av, och om något går snett så att bussen inte kommer, så får jag veta det och kan göra något annat. Sittplats är inte dumt heller. Men fixar de inte det, så behöver de inte komma med en massa nyskapande tjänster heller.
Jag råkade senast i helgen ut för att bussen bara inte kom; ingen information fanns att få, kallt och blåsigt, inget skydd för väder och vind, och nästa buss skulle komma en timme senare. Så jag är lite grinig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#43. Då hoppas jag du hörde av dig till oss på Västtrafik!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

#44 Direkt när jag kom hem! (medan jag var riktigt irriterad 🙂)
Ska skicka in resegarantiblankett också, men det brukar bara ge presentkort på nån femtiolapp i sådana här fall. Knappt mödan värt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#45. Det är alltid något. Brukar inte bli mycket mer. Eller, det är ju fall till fall det varierar.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

#46 Jag skulle föredra att det hände något. Det är inte första gången jag skriver och klagar på bristande information om bussar som inte kommer(eller för den delen annat). Jag har tyvärr känslan att Västtrafik inte bryr sig (med tanke på svaren jag brukat få genom åren, som jag lite raljant brukar sammanfatta "tråkigt att du tycker att det inte fungerar. Hoppas du tycker det fungerar bra i alla fall". Jag har slutat be om svar). Det är möjligt att det inte är sant, men det är så jag tolkar mina erfarenheter.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Västtrafik sämst i landet
Västtrafik hamnar i botten när landets resenärer betygssätter sin kollektivtrafik. Bara 53 procent är nöjda eller mycket nöjda, visar en undersökning.

Och alldeles nyligen läste jag att 90 % var så nöjda med Västtrafik…eller om det var med den senaste resan..och det var nog Västtrafik själva som berättade det.
Ja, det är tråkigt
Visst går det. Om inte annat, så går det galet