Annons:
Etikettbussar
Läst 478 ggr
Greigh
2014-01-30 17:54

För små bussar i städerna.

All heder åt folk som väljer buss framför biltransport, men jag tycker att bussarna i större städer inte är anpassade till mängden passagerare. Eftersom att jag är född och uppväxt i en liten kommun, så är jag också bortskämd med att bussarna går en gång i timmen och att bussen aldrig består av en större mängd människor. En liten trygghet kanske man skulle kalla det.

Men när jag för strax ett år sedan flyttade till Borås, vilket är en mindre variant av storstad, så har jag fått panikångest av att åka buss. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet man ställer sig på bussen, den är ALLTID fullproppad med människor och i värsta situationerna är till och från jobbet, när man tvingas stå upp och trängas i en klump bestående av ca 40-50 personer. Man får verkligen andnöd och det spelar heller ingen roll vilken linje eller vilken tid på dygnet man väljer att åka. Det är alltid överfullt och problemet är storleken på bussarna. De är alldeles för små.

Vad som fick mig att skratta ordentligt var när jag sent en söndagskväll, runt 23:00 skulle ta bussen från södra torget och hemåt. Bussen var knökfull och jag fick den sista ståplatsen framför chauffören - pinsamt!

Annons:
[Jimmy.L]
2014-01-30 18:12
#1

Går nog att inte bygga så mycket större bussar, i sthlm i rusningstrafiken på vissa linjer kan man få vänta på 3-4 bussar innan man får plats. Även på pendeltågen in mot sthlm kan dom vara fyllda redan 4-5 stationer innan Stockholm C då står folk packade som sillar.

Greigh
2014-01-30 18:17
#2

Får mig att tänka på den här:

Greigh
2014-01-30 18:21
#3

Men för att återgå till ämnet, så hade bussarna för några år sedan nedgraderat sin storlek för att kunna anpassa sig till städer. Men hade de gått tillbaka till landsbygds-storlekar så hade fler passagerare fått plats på varje buss.

[Jimmy.L]
2014-01-30 18:22
#4

Man får nog sätta in fler bussar på populära linjer för att minska trycket. Har du skrivit till bussbolaget eller dom som har hand om lokaltrafiken om fler bussar på den sträckan?

Greigh
2014-01-30 18:26
#5

Det går en buss var 5:e minut, så det går nog inte att klämma in fler bussar på de linjerna. Prata om hur ofantligt mycket människor som åker buss då :)

[Jimmy.L]
2014-01-30 18:31
#6

Okej ja då är det svårt att klämma in fler bussar.

Annons:
ElLobo
2014-02-01 00:34
#7

Det kanske fungerar med ledbussar på de mest fullsatta linjerna?

Bettan
2014-02-03 11:34
#8

Långa, stora bussar fungerar inte på alla gator i städerna. Sedan är ju det mesta en fråga om pengar. Är vi villiga att höja kommunalskatten för några fler bussar osv. Höjs biljettpriset finns ju viss risk att åkandet minskar. Det är nog ganska svårt att tillgodose alla.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Upp till toppen
Annons: